Yleistä Yrityksen digitalous -hankkeesta

Työ- ja elinkeinoministeriö asetti Yrityksen digitalous -hankkeen ajalle 15.6.2021-31.12.2024. Hanke on perustunut julkisen ja yksityisen sektorin yhteistyöhön.

Hanke on tehnyt ehdotukset tarvittavista ratkaisuista

  • digitalouden ekosysteemin yhteentoimivuuteen ja tekniikkaan
  • taloushallinnon toimintaan ja prosesseihin
  • organisaatioon ja hallintamalliin.

Hanke on myös arvioinut toimintamalleja tukemaan tarvittavaa lainsäädäntöä.

Onnistumisen edellytyksenä on ollut, että viranomaiset, yritykset, taloushallinnon palveluntarjoajat sitoutuvat muutokseen ja osallistuvat yhteiseen kehittämiseen.

Hankkeen työ on ollut monitasoista. Se on sisältänyt määrittelyä, kartoituksia, selvitystyötä, mallinnuksia, kuvauksia ja kokeiluja, joiltakin osin myös konkreettisten ratkaisujen toteutusta.

Yhteistyökumppanit

Vastuuviranomaiset

  • Patentti- ja rekisterihallitus (PRH), hankkeen johto
  • Valtiokonttori
  • Verohallinto
  • Digi- ja väestötietovirasto
  • Tilastokeskus.

Hankkeen johtoryhmässä ovat olleet edustettuina

  • työ- ja elinkeinoministeriö (puheenjohtaja), liikenne- ja viestintäministeriö, valtiovarainministeriö
  • vastuuviranomaiset
  • Elinkeinoelämän keskusliitto ry, Finanssiala ry, Kaupan liitto ry, Kuntaliitto, Suomen Yrittäjät ry, Taloushallintoliitto ry sekä Teknologiateollisuus ry.

 

Hankkeen asettamispäätös (pdf, TEM:n asiakirja, osittain saavutettava)

Hankkeen loppuraportti

Tutustu: Yrityksen digitalous -hankkeen loppuraportti. Laajemman raporttipaketin löydät Patentti- ja rekisterihallituksen sivuilta.