Hyppää sisältöön

Yrityksille sujuvampaa raportointia – lakisääteiset tiedot viranomaisille vaivattomasti

Yritysten viranomaisraportointi on jo pitkään kaivannut muutosta. Taloustietojen raportoinnista muodostuu yrityksille merkittävä määrä hallinnollista taakkaa. Tämä johtuu siitä, että eri viranomaiset keräävät yrityksiltä tietoja toisistaan irrallisten menettelyiden perusteella. Valmisteilla oleva keskitetty viranomaisten yhteinen tiedonvälitys tuo helpotusta yritysten raportointiin. Ratkaisua valmistellaan yhdessä sidosryhmien kanssa. Toteutuessaan kyseessä on merkittävä uudistus.

Keskitetyn tiedonvälityksen ratkaisua valmistellaan Verohallinnossa. Kyseessä on kansallinen ratkaisu, jonka kautta yritykset saavat hoidettua velvoitteensa eri viranomaisille sujuvasti. Alusta lähtien yritykset, ohjelmistotalot ja muut sidosryhmät on pyydetty mukaan uudistuksen valmisteluun, sillä he ovat keskeisessä roolissa kehitystyössä.

– Tavoitteena on vähentää aikaa, jonka yritykset käyttävät viranomaisasiointiin. Kun erillisistä viranomaisraportoinnin prosessin vaiheista pystytään luopumaan, voivat yritykset keskittyä ydinliiketoiminnan hoitamiseen. Tällainen prosessin vaihe olisi esimerkiksi tietojen siirtäminen taloushallinnon järjestelmästä manuaalisesti viranomaisen verkkolomakkeelle tai erilaisiin järjestelmiin käsin tietoja syöttäen, hankepäällikkö Anniina Korhonen kertoo.

Valmistelemme uudistusta yhdessä sidosryhmien kanssa

Yhteistyö perustuu avoimuuteen. Erilaisten sidosryhmien kanssa käydyt keskustelut tulevan ratkaisun määrittelyistä ovat tuoneet arvokasta tietoa kehittämiseen.

– Yhteiskehittämisen kulttuuri mahdollistaa sen, että eri toimijoiden näkökulmat tulevat huomioiduksi ja ratkaisu vastaa eri toimijoiden vaatimuksiin sekä yhteiskunnan muuttuviin tarpeisiin. Yhteiskehittäminen tuo varmasti lisäarvoa kaikille osapuolille, Anniina kiittää arvokkaasta yhteistyöstä, jota on tehty vuoden 2025 aikana usealla taholla.

Yritysten etujärjestöjen kanssa käymme keskusteluja tulevan ratkaisun periaatteellisista näkökulmista ja ratkaisun laajuudesta. Yritysten kanssa mietimme esimerkiksi kirjanpidon tietojen vakiointia. Valmisteluvaiheeseen on sisältynyt myös useita erilaisia laadullisia ja määrällisiä asiakastutkimuksia. Ratkaisun vaikutuksia ja toteutettavuutta olemme arvioineet haastattelemalla taloushallinnon asiantuntijoita sekä ohjelmistotalojen edustajia.

Kirjanpidon työryhmässä määritellään tulevaisuuden raportoinnin tietosisältöä

Kaikille avoin foorumi on kirjanpidon yhteiskehittämisen työryhmä, jossa on mukana yli 50 yksityisten ja julkisten organisaatioiden edustajaa.

Tulevaisuudessa on ajatuksena, että viranomaisraportointia tehdään suoraan taloushallinnon järjestelmistä ja että erillisistä viranomaisraportoinnin lomakkeista tai raporteista voidaan luopua. Tänä vuonna työryhmän työssä on keskitytty kirjanpidon raportoinnin vakiotilikarttaan ja tarkasteltu sen sopivuutta raportoinnin pohjaksi. Työryhmän tavoitteena on tunnistaa kirjanpidon tietojen vakioinnin tarpeet niiltä osin kuin tilikartan tietoja tarvitaan viranomaisraportoinnissa. Tavoite on vähentää yritysten hallinnollista taakkaa ja löytää ratkaisuja, jotka hyödyttävät sekä yksityisiä toimijoita että viranomaisia.

– Käytännössä tarkastelemme esimerkiksi sitä, mitä tietotarpeita eri viranomaisilla on lakisääteisten tehtäviensä hoitamisessa ja miten yritykset voivat raportoida tiedot hyödyntämällä yhdenmukaista kirjanpidon raportoinnin tilikarttaa. Jatkossakin kukin yritys voi pitää kirjanpitoa haluamallaan tavalla. Nyt tehtävässä työssä arvioimme vain viranomaisraportoinnissa tarvittavia tietoja, kertoo ryhmän toimintaa vetävä Verohallinnon kehittämisen asiantuntija Anttu Osanen.

Antun mukaan työryhmä on jo tuottanut merkittävää lisäarvoa kuvaamalla, mitä on mahdollista seurata kirjanpidossa ja mitä ei. Näin se on pystynyt konkretisoimaan raportoinnin todellisia mahdollisuuksia.

Maaliskuussa perustetussa kirjanpidon työryhmässä on mukana edustajia yritysten etujärjestöistä, taloushallintoalan ohjelmistotoimittajista, tilitoimistoista, suurten yritysten taloushallinto-osastoilta sekä muita taloushallinnon parissa työskenteleviä. Viranomaisista mukana on Verohallinnon lisäksi Tilastokeskus, Valtiokonttori sekä Patentti- ja rekisterihallitus.

– Sidosryhmätyö on meille todella tärkeää, koska valmistelemamme ratkaisu tulee yritysten käyttöön. Haluamme kuulla kaikki ideat, odotukset ja huolet, jotta voimme ottaa ne huomioon kehitystyössä, Anniina rohkaisee yhteistyöhön.

Yhteistyö jatkuu myös ensi vuonna. Oletko kiinnostunut yhteiskehittämisestä? Tule mukaan!
Ota yhteyttä Anniina Korhoseen: anniina.korhonen(at)vero.fi

Millaisesta uudistuksesta on kyse?

Uudistuksessa on kyse kansallisesta keskitetystä ja yhteiskäyttöisestä tiedonvälityksestä. Sen tarkoituksena on keventää yritysten viranomaisraportoinnin hallinnollista taakkaa. Tulevassa ratkaisussa yritysten taloustietoja välitetään automatisoidusti taloushallinnon järjestelmistä ja operaattoreilta viranomaisille ja mahdollisesti muille toimijoille vakioituina tietosisältöinä. Muutoksen tarkoituksena on rakenteistaa ja standardisoida yritysten keskeiset taloustiedot, jotta tieto saadaan yhteiskäyttöiseksi. Yhteiskäyttöisten tietojen perusedellytys on se, että tiedot ymmärretään ja niitä käytetään samassa merkityksessä. Kun raportointitarpeet huomioidaan jo tiliöintivaiheessa, ei tarvita erillistä raportoinnin työvaihetta, jossa tietoja summataan ja kerätään erilaisia viranomaisraportteja varten.

Suunnitelman mukaan valmisteluvaiheen on tarkoitus kestää syksyyn 2027. Ratkaisun ensimmäisen vaiheen käyttöönotot ajoittuisivat 2030-luvun vaihteeseen. Toteutuakseen uudistus edellyttää lainsäädäntömuutoksia. Pitkän aikavälin tavoitteena on, että myös muut toimijat voivat hyödyntää samaa tietoa lainsäädännön mukaisesti.

Vuoden 2025 lopussa valmistuu arviomuistio uudistuksen lähtökohdista, vaikutuksista sekä ehdotukset tarvittavista lainsäädännön muutostarpeista.

Lue myös:

, Päivitetty 16.10.2025 klo 09:55

Mitä mieltä olet? Jätä kommenttisi

Pakolliset kentät on merkitty *