Yrityksen digitalous -hanke aloitti työnsä kolme ja puoli vuotta sitten. Nyt tulokset ovat nähtävissä, ja hankkeen tavoitteet voidaan todeta saavutetuiksi. Hankkeen visiona 2030 on kansallinen, muiden pohjoismaiden ja EU:n kanssa yhteentoimiva talouden toimijoiden ekosysteemi. Siinä tilaukset, verkkolaskut, sähköiset kuitit ja yrityksen taloustiedot liikkuvat eri osapuolten välillä saumattomasti, reaaliaikaisesti ja turvallisesti. Visioon 2030 on kuitenkin vielä matkaa. Siksi yritysten digitalisaatio -työ jatkuu ensi vuonnakin. Kokonaisuutta koordinoi PRH ja mukana työssä on laaja yhteistyöverkosto.
Patentti- ja rekisterihallitukselle uusi tehtävä
PRH vastaa vuodesta 2025 eteenpäin yritysten digitaalisen taloushallinnon verkoston ohjauksesta ja yhteiskehittämisen koordinaatiosta. Uusi tehtävä on määritelty PRH:ta koskevaan lakiin. PRH toimii tiiviissä yhteistyössä yksityisten toimijoiden, ministeriöiden ja muiden virastojen kanssa. Yhteistyötä tehdään muun muassa työ- ja elinkeinoministeriön asettaman yhteistyöryhmän puitteissa.
Jatkotyön vastuita myös Valtiokonttorille ja Verohallinnolle
Hallitus on esittänyt määrärahaa myös Valtiokonttorille ja Verohallinnolle työn jatkamiseksi. Määrärahat sisältyivät hallituksen esitykseen PRH-lain muuttamisesta.
Valtiokonttorin vastuulla on sähköisten liiketoiminta-asiakirjojen eli verkkolaskujen, hankintasanomien ja eKuittien käytön kehittäminen sekä niiden standardimuotoisen käytön laajentaminen julkishallinnossa ja yrityksissä.
Verohallinto jatkaa viranomaisraportoinnin hallinnollisen taakan vähentämiseen tähtäävää työtä sekä yhteisen tiedonvälitysratkaisun käyttöönoton valmistelua.
”On hienoa nähdä, että hyvin pohjustettu yritysten digitalous -työ jatkuu”, hankejohtaja Minna Rintala toteaa. ”Reilut kolme vuotta olemme tehneet uraauurtavaa työtä virastorajat ylittäen ja uusia toimintamalleja kokeillen. Yhteistyö yksityisen sektorin ja julkishallinnon välillä on kantanut hedelmää ja yhä tiiviimpää yhteistyötä jatketaan ensi vuonnakin.”
Hanke on saavuttanut sille asetetut tavoitteet
Asettamispäätöksen mukaisesti hankkeen tehtävänä on ollut
- edistää yritysten digitalisaatiota helpottamalla sähköisten taloushallinnon tositteiden muodostumista ja automaattista siirtoa järjestelmien välillä ja yritysten talouden hallintaa
- luoda perusta ekosysteemille, joka mahdollistaa talousdatan automaattisen siirtämisen sekä sitä tukevien palveluiden tuottamisen
- edistää ensisijaisesti markkinaehtoisten ratkaisujen syntymistä ja infrastruktuurin rakentumista saumattoman, reaaliaikaisen ja turvallisen tietojen automaattisen siirtämisen mahdollistamiseksi
- mahdollistaa yrityksen perustamisen ja toiminnan digitaalisuus sekä luoda digitaalinen identiteetti yritykselle.
Kaikki nämä tehtävät on hankkeessa toteutettu. Lisäksi 42 kokeilua eri yhteistyökumppanien kanssa on tuottanut nopeasti tietoa jatkokehittämistarpeista ja inspiroinut kokeilukumppaneita omankin toimialan digitalisaatiokehityksessä.
Hankkeen loppuraporttipaketti julkaistaan prh.fi-palvelussa joulukuun lopulla.
Tämä hankkeen sivustoksi perustettu yrityksendigitalous.fi jatkaa yritysten digitalouden viestintäkanavana hankkeen jälkeenkin. Keskusteluun voi osallistua LinkedIn-tilillä @Yrityksen digitalous.
Lisätietoja: Hankejohtaja Minna Rintala, minna.rintala@prh.fi