Hyppää sisältöön

Kohti konkreettisia ratkaisuja YD-ekosysteemissä ─ mitä on saatu aikaan

Yrityksen digitalous -hanke päättyi viime vuodenvaihteessa, ja sen jälkeen YD-ekosysteemin rakentamista on jatkettu uudella mallilla, jossa vastuita on jaettu eri viranomaisille. PRH:lle tuli 1.1.2025 uusi lakisääteinen tehtävä, jonka mukaan PRH vastaa yritysten digitaalisen taloushallinnon verkoston ja yhteiskehittämisen koordinaatiosta. Lisäksi ekosysteemin kehitystyössä ovat kiinteästi mukana Valtiokonttori, Verohallinto ja Tilastokeskus. Kevään aikana tekemiselle on asetettu tavoitteet ja mittarit, joiden edistymistä seurataan säännöllisesti.

Yrityksen digitalouden ratkaisuja kehitetään yhteistyössä yritysten, palveluntarjoajien ja etujärjestöjen kanssa. Sidosryhmäyhteistyön foorumeista ovat keväällä käynnistyneet muun muassa sähköisiä tilauksia koskeva seurantaryhmä, tilinpäätöstaksonomioiden kehittämisen ja ylläpidon työryhmä sekä kirjanpidon tietojen jakamisen ja raportoinnin kehittämisen sekä ylläpidon työryhmä. Sidosryhmäfoorumit ovat kaikille avoimia foorumeita, joissa saa tietoa sekä pääsee vaikuttamaan digitalouden kehittämiseen.

Yrityslompakot vahvistumassa – kehitys kiihtyy kotimaassa ja Euroopassa

PRH vastaa yritysten tunnistetietojen (LPID, Legal Person Identifier) liikkeellelaskusta tuleviin yrityslompakoihin. Tämä toteutetaan osana valtiovarainministeriön koordinoimaa uudistetun eIDAS asetuksen täytäntöönpanohanketta (https://vm.fi/eidas). Asetuksen tavoitteena on luoda sekä kansalaisille että yrityksille luotettava ja turvallinen tapa tunnistautua ja jakaa todistettavaa tietoa digitaalisesti yli kansallisten rajojen.

Kehitystyö eteneekin nyt vauhdilla niin Suomessa kuin kansainvälisesti. Suomessa yksityisten palveluntarjoajien toivotaan tarjoavan lompakoita erityisesti yrityksille vuoden 2026 loppuun mennessä. EU-tasolla kehitystä vie eteenpäin WE BUILD -konsortio, jossa on mukana lähes 200 julkisen ja yksityisen sektorin toimijaa. Syksyllä 2025 käynnistyvät pilotit tähtäävät entistä paremmin yrityksiä palveleviin ratkaisuihin ja lähestyvät jo tuotantovalmiutta.

Myös sääntelypuolella tapahtuu: Komission Business Wallet -aloite oli kesäkuussa avoimella kuulemiskierroksella (European Business Wallet: digital identity, secure data exchange and legal notifications for simple, digital business) ja kansallinen eIDAS-lainsäädäntö on parhaillaan lausuntokierroksella lausuntopalvelu.fi:ssä.

Hallinnollisen taakan keventäminen konkretisoitunut

Verohallinnon vastuulla on jatkettu yritysten hallinnollisen taakan vähentämiseen tähtäävä työtä ja keskitetyn tiedonvälityksen ratkaisun valmistelua. Tilastokeskuksen vastuulla on yhteiset tietomääritykset kokoavan taksonomioiden hallinnan valmistelu. Uudessa tiedonvälitysratkaisussa yritysten määritellyt taloustiedot siirtyvät automaattisesti taloushallinnon järjestelmistä viranomaisille vakioidussa muodossa. Kun yritykset huomioivat jo tiliöidessä raportointitarpeet, erillistä raportointityövaihetta, jossa tietoja summataan ja kerätään erilaisia viranomaisraportteja varten, ei tarvita.

Määrittelytyöt ovat kevään aikana edenneet suunnitellusti. Vuoden 2025 loppuun on valmistumassa arviomuistio uudistuksen lähtökohdista, vaikutuksista sekä ehdotukset tarvittavista lainsäädäntömuutostarpeista. Uudistuksen edistyminen ja aikataulu ovat riippuvaisia lainsäädäntövalmistelusta ja rahoituksesta.

Kevään aikana tehdyn puhelinhaastattelututkimuksen mukaan yrityksillä meni esimerkiksi yksinomaan mekaaniseen tuloveroilmoituksen täyttämiseen keskimäärin 58 minuuttia. Kun tämän ajan skaalaa koko tarkastellun yritysjoukon tasolle, saadaan lähes 60 000 työpäivää vuodessa.

Ensimmäisessä vaiheessa yritysten taloustiedot välittyvät keskitetystä tiedonvälityksestä Verohallinnolle ja Tilastokeskukselle, jotka tulevat muuttamaan raportointikäytänteitä ensimmäisinä. Tavoitteena on, että vuoteen 2030 mennessä olisi käytössä kansallinen keskitetty järjestelmä.

Digitaalisten liiketoimintatositteiden käyttö laajenee

Liiketoimintatositteiden kehittämistyö on Valtiokonttorin vastuulla. Liiketoimintatositteita kehitetään muun muassa tietoisuutta jakamalla ja tekemällä yhteistyötä sidosryhmien kanssa. Työn alla yhdessä sidosryhmien kanssa on sähköisiin tilauksiin liittyviä toimialakohtaisia soveltamisohjeita. Lisäksi kevään aikana on työstetty  ehdotukset mahdollista liiketoimintatositteiden lainsäädäntövalmistelua varten.

Verkkolaskutuksen tilanteen seuraamiseen on valmisteltu kevään aikana päivitykset verkkolaskumittaristoon ja sen tulokset julkaistaan pian. Verkkolaskumittariston tarkoituksena on kuvata vuosittain verkkolaskutuksen nykytilannetta ja kehittymistä Suomessa sekä tavoitteen toteutumista ja tarvittavia toimenpideitä.

Verkkolaskutuksesta ja eKuitista toteutettiin alkuvuodesta kysely kunnille. eKuitin osalta kyselyllä haluttiin selvittää eKuitin tilannetta kuntien hankintayksiköissä. Verkkolaskujen osalta tulokset julkaistaan verkkolaskumittaristossa.

Digitilinpäätösten kehittäminen etenee

Digitaalisten tilinpäätösten kehittämisestä ja laajemmasta käyttöönotosta vastaa PRH. Vuonna 2025 PRH ollut mukana edistämässä digitilinpäätöksiä koskevan velvoittavan lainsäädännön edistämistä. Työ- ja elinkeinoministeriö onkin julkaissut teemaan liittyvän lakihankkeen.

PRH on kehittänyt omia järjestelmiään ja asiointipalvelua niin, että yritykset voivat lähettää digitilinpäätöksensä kaupparekisteriin myös asiointipalvelun kautta. Aiemmin lähettäminen on onnistunut vain tilinpäätösrajapinnan kautta. Kehitystyössä on keskitytty erityisesti ESEF-muotoisten tilinpäätösten vastaanottamiseen liittyviin päivityksiin sekä siihen, että rajapintaan tulee mukaan myös tilinpäätösten tarkistus eli validointi.

Vuoden aikana PRH päivittää yritysten nykyisiä tilinpäätöstaksonomioita ja luo oman taksonomian luotto- ja vakuutuslaitoksille.  Lisäksi PRH jatkaa yhteistyötä ohjelmistoyritysten kanssa, jotta uusia taloushallinnon ohjelmistoja saadaan liitetyksi tilinpäätösrajapintaan.

Mitä uutta tulossa syksyllä

Kevään aikana on kehitetty myös erilaisia ekosysteemin ohjaamiseen tarkoitettuja työkaluja. Näistä yksi on datalähtöinen analyysi, joka kuvaa suomalaisten yritysten taloushallinnon digitalisaation astetta ja sen kehitystä. Työkalun avulla voidaan tarkastella esimerkiksi sitä millaiset yritykset ovat digitaalisilta kyvykkyyksiltään kaikkein kehittyneimpiä, ja mitä niiltä voidaan oppia tai esimerkiksi sitä, minkälaisia yrityksiä tulisi tukea kohti digitalisaatiota. Analyysin avulla saadaan ainutlaatuista näkymää myös kuntien yrityksiin ja niiden digikyvykkyyksien nykytilaan. Syksyllä saadaan tuloksia keväällä tehdyn kehitystyön pohjalta, ja tarkoituksena on muun muassa käynnistää yhteistyötä suurimpien kuntien kanssa ja suunnitella yhdessä toimenpiteitä, joilla voimme tukea yrityksiä niiden digitalisaatioasteen ja tuottavuuden kasvattamisessa.

Lisätietoja:

Minna Rintala
Yksikön päällikkö, PRH
S-posti: etunimi.sukunimi@prh.fi
Puh. 029 509 5244

, Päivitetty 18.6.2025 klo 11:43

Mitä mieltä olet? Jätä kommenttisi

Pakolliset kentät on merkitty *