Vastuullisuustiedon välittäminen digitaalisesti

05.06.2024
14:00 15:30
Järjestäjä: Yrityksen digitalous -hanke
Paikka: Teams

Vihreä siirtymä ja kestävyyteen liittyvät raportointivaatimukset luovat yrityksille uusia tarpeita kuljettaa vastuullisuuteen liittyviä alkuperätietoja tuotteiden sekä raaka-aineiden mukana. Yrityksen digitalous -hankkeessa on tehty kevään aikana yritysten ja viranomaisten yhteistyönä kaksi vastuullisuustiedon varmentamiseen ja liikuttamiseen liittyvää kokeilua.

Digitaalinen tuotepassi -kokeilussa digitaalisen tuotepassin myöntäneen yrityksen identiteetti varmistettiin digitaalisen yrityslompakon avulla. Kokeilukumppanina toimi Struggle Creative Oy. Jäljitettävyyskokeilussa testattiin kolmen eri raaka-aineen (naudanliha, luomukaura ja puu) alkuperätietojen rikastamista ja kuljettamista toimitusketjussa. Alkuperätiedot kuljetettiin rakenteisessa muodossa laskun ohessa.

Vastuullisuustiedon välittäminen digitaalisesti -webinaarissa kuultiin keskeisiä havaintoja kummastakin kokeilusta. Lisäksi osallistujat pääsivät keskustelemaan muun muassa siitä, mitä tarvittaisiin, jotta vastuullisuuden osoittaminen olisi tulevaisuudessa entistäkin sujuvampaa? Mitä toiveita yrityksillä on julkishallinnolle ja toisaalta, mikä on yritysten rooli muutoksessa? 

Ohjelma: 

  • Digitaalinen tuotepassi -kokeilu,
    Mikael Linden, Yrityksen digitalous -hanke ja Kasper Karimaa, Struggle Creative Oy
  • Jäljitettävyyskokeilu,
    Lauri Soro, Yrityksen digitalous -hanke
  • Loppukeskustelu: Miten edellä esitellyt ratkaisut voisivat lisätä vastuullisuustiedon luotettavuutta ja sujuvoittaa kestävyysraportointia?
    Johanna Kotipelto, Verohallinto, Timo Simell, Tieke ry ja  Merli Juustila, Infine Oy

Katso vastuullisuustietowebinaarin tallenne (YouTube)