Verkkolaskutus jättää yrittäjälle aikaa keskittyä olennaiseen ja pitää yrityksen juoksevat kulut aisoissa. Näin se palvelee epäsuorasti myös yksityisasiakasta, sanoo yrittäjä Juuso Kopperoinen.
Verkkolaskutus tuli ajankohtaiseksi yrittäjä Juuso Kopperoiselle kuusi vuotta sitten. Kopperoinen omistaa Minna-vaimonsa kanssa Kajaanissa toimivan kukka- ja hautauspalvelu Pääskyn. Pääsky on perustettu jo vuonna 1994, ja Kopperoisten omistukseen se siirtyi kymmenen vuotta sitten.
-Teemme Kainuun sosiaali- ja terveydenhuollon kuntayhtymälle vainajien kuljetuksia. Siellä verkkolaskutusta käyttäville laskuttajille tarjottiin lyhyempää maksuaikaa kuin muille laskutusmuodoille. Siinä vaiheessa päätimme ottaa verkkolaskutuksen käyttöön, Kopperoinen kertoo.
Kun Kopperoiset ostivat yrityksensä, heidän oli lunastettava myös yrityksen käytössä aiemmin ollut kassajärjestelmä. Se ei soveltunut sellaisenaan verkkolaskutukseen, joten järjestelmää oli päivitettävä ja täydennettävä. Tästä syystä verkkolaskutuksen alku kangerteli hieman.
-Halusimme silti ottaa verkkolaskutuksen käyttöön, sillä onhan se nykyaikaa, tuumaa Kopperoinen.
Laskut kulkevat varmasti ja viivytyksettä
Sittemmin verkkolaskutus on sujunut hyvin, ja verkkolaskuja vastaanottavien yritysten määrä on kasvanut. Pääskyn käytössä on edelleen kaksi järjestelmää, sillä erityisesti yksityisasiakkaiden kanssa laskutus toimii kirje- tai sähköpostin välityksellä.
-On hyvä, että pystymme verkkolaskutuksen avulla palvelemaan myös yritysasiakkaitamme. Meitä taas helpottaa, jos maksuaika on lyhyempi verkkolaskutusta käytettäessä, Kopperoinen sanoo.
Verkkolaskutus tuo myös muita hyötyjä Kopperoisen yritykselle. Sen ansiosta laskut kulkevat varmasti ja viivytyksettä.
-Sähköpostitse kulkevat laskut saattavat päätyä roskapostikansioon tai jäädä muuten huomaamatta. Verkkolaskutuksessa riittää, kun laskutustiedot ovat oikein – silloin viivästyksiä ei ole, Kopperoinen kuvailee.
Oheishyötynä reaaliaikaisuus
Verkkolaskutuksen oheishyödyksi Kopperoinen nimeää reaaliaikaisuuden, joka helpottaa yrityksen taloushallintoa. Jos jokin lasku jää maksamatta, asia selviää nopeasti, eikä sen korjaantumista tarvitse odotella pitkään.
-Yrityksessä rahan pitää liikkua kumpaankin suuntaan, ilman virheitä ja viivettä. Niiden hoitaminen vie turhaan aikaa väärään asiaan.
Kopperoinen ajattelee asiaa myös asiakkaan kannalta: kun yrityksen juoksevat kulut ovat mahdollisimman pienet, se vaikuttaa palvelun tai tuotteen hintaan ja palvelee näin myös asiakasta.
-Mitä enemmän taloushallinnossa on manuaalisia toimintoja, sitä enemmän kustannukset nousevat. Kun taas asioita saa hoidettua automaattisesti, yrittäjä voi käyttää ajan muihin, yritystoiminnan ja asiakkaan kannalta oleellisiin asioihin, Kopperoinen tiivistää.
Tutustu muidenkin yrittäjien tarinoihin
Lue lisää verkkolaskun hyödyistä ja käyttämisestä