Mobiililasku on kätevä ja nopea tapa kuluttajien kertalaskutukseen, sanoo Reino Meriläinen Isolta Oy:stä. Se ei huku sähköpostin sekaan, jolloin yrittäjä saa maksun työstään nopeammin.
Laskun maksamisen tulisi olla asiakkaalle mahdollisimman vaivatonta ja miellyttävää. Mobiililasku tekee maksamisesta helppoa ja nopeaa, sanoo Isolta Oy:n toimitusjohtaja Reino Meriläinen. Isolta tarjoaa pienyrityksille ratkaisuja laskujen hallintaan ja kuluttajan puhelinnumeroon lähetettävään verkkolaskuun.
-Mobiililasku sopii erityisesti tilanteisiin, joissa yrittäjä laskuttaa henkilöasiakasta kertaluontoisesti. Esimerkiksi nuohooja voi lähettää asiakkaan luota lähtiessään MobilePayn kautta laskun, jonka asiakas voi maksaa yhdellä sormen pyyhkäisyllä, Meriläinen kuvailee.
Mobiililaskun maksaminen on myös nopeaa. Suoraan kännykkään saapuva lasku ei hautaudu sähköpostin sekaan, jolloin yrittäjä saa maksun työstään ripeämmin eikä unohtuneista laskuista tarvitse juurikaan muistutella.
Kätevä ja helppo maksutapa
Isolta on ollut mukana Yrityksen digitalous -hankkeen mobiililaskutuskokeilussa, jossa haettiin ratkaisua kuluttajan kertaluontoisen laskutuksen toteuttamiseen. Kokeiluun osallistuminen sopi yritykselle hyvin, sillä sen asiakaskuntaan kuuluu runsaasti kuluttajia laskuttavia pienyrityksiä.
-Olimme pitkään harmitelleet, ettei pienyrittäjien saatavilla ollut helppoa kuluttajille suunnattua verkkolaskutustapaa. Lähdimme innoissamme mukaan kokeilemaan, miten saisimme pienellä laskumäärällä laskuttavien asiakkaidemme laskutusta järkevämmäksi, Meriläinen kertoo.
Tähän mennessä kertyneet asiakasyritysten kokemukset mobiililaskutuksesta ovat olleet rohkaisevia.
-Henkilöasiakkaat ovat kiitelleet maksutavan kätevyyttä. Maksamisen helppous on ykkösasia kuluttajille. Mobiililasku ottaa vahvasti kantaa siihen, sanoo Meriläinen.
Sujuva ja maksuton käyttöönotto
Mobiililaskun käyttöönotto ei vaadi ihmeitä yrittäjältä. Yrittäjän tulee aktivoida mobiililaskutus omassa laskutusohjelmassaan ja tehdä yritystili MobilePayhin tai muuhun mobiililaskujen välittäjään. Kun yritystili on vahvistettu ja avattu, mobiililaskuja voi alkaa lähettää.
-Olen kuullut asiakkailtamme, että uusi tapa vaatii hieman totuttelua, mutta erityisen työlästä mobiililaskutuksen käyttöönotto ei ole. Yritystystilin aktivoinnissa toki saattaa olla pientä viivettä, Meriläinen kertoo.
Mobiililaskutuksen käyttöönotto on yrittäjälle maksutonta. Itse laskutus maksaa Isoltalla 49 senttiä laskulta.
-Kynnys mobiililaskutuksen käyttöönottoon on matala. Se ei vaadi paljon eikä maksa mitään, Meriläinen tiivistää.
Selkeää molemmille osapuolille
Kuluttajien verkkolaskutus onnistuu mobiililaskutuksen ohella e-laskulla ja sähköisten postilaatikoiden palveluilla.
-Jos sähköiseen postilaatikkoon on liitetty laskun maksumahdollisuus, se vastaa mobiililaskua, mutta kaikilla kuluttajilla ei näin ole. Silloin se on vain paikka vastaanottaa lasku ja vertautuu sähköpostiin, Meriläinen kuvailee.
E-lasku puolestaan rinnastuu mobiililaskuun siinä, että lasku saapuu samaan paikkaan, jossa se maksetaan. Yrittäjän tulee kuitenkin pyytää asiakastaan tilaamaan verkkolasku verkkopankkinsa kautta, mikä tekee laskun lähettämisestä monimutkaisempaa.
-Mobiililaskussa kaikki tuo kommunikaatio voidaan ohittaa. Riittää, kun yrittäjä kysyy asiakkaalta, onko tällä MobilePay käytössä. Laskun lähettäminen, vastaanottaminen ja maksaminen on hyvin selkeää molemmille osapuolille, Meriläinen tuumaa.
Asiakkaalle mieluisin maksutapa
Meriläisen mukaan yrittäjän tulisi lähettää laskut siinä muodossa, joka on asiakkaalle mieluisin. Älypuhelinten ja mobiilimaksamisen aikakaudella MobilePayn kautta saapuva lasku on monille kuluttaja-asiakkaille mieluisampi kuin paperinen tai sähköpostilasku.
-Kaikkien kuluttaja-asiakkaita laskuttavien yrittäjien kannattaa ottaa mobiililaskutus käyttöön. Jos nyt tai tulevaisuudessa tulee vastaan asiakkaita, joille se on mieluisin maksutapa, mahdollisuus mobiililaskutukseen on hyvä olla valmiina.
Tutustu muidenkin yrittäjien tarinoihin