Tältä sivulta löydät kaikki Yrityksen digitalous -hankkeessa tuotetut kokeilut ja niiden tulokset.
Tutustu kokeiluihin: klikkaa otsikkoa ja lue lisää.
Tältä sivulta löydät kaikki Yrityksen digitalous -hankkeessa tuotetut kokeilut ja niiden tulokset.
Tutustu kokeiluihin: klikkaa otsikkoa ja lue lisää.
Tässä kokeilussa laajennettiin MiniSuomen lompakkototeutusta hyödyntämään sidosryhmien ratkaisut, jotta sidosryhmien kanssa olisi voitu testata yritysten identiteettiä eKuitin ja sitä tukevien muiden digitaalisten attribuuttitodistusten kanssa.
Kokeilu edisti ekuitti ekosysteemin rakentumista ja näiden ratkaisujen tuotantoon tuloa tulevaisuudessa, koska kokeilussa oli tarkoitus kehittää näitä ratkaisuja kustannustehokkaasti sidosryhmien kanssa MiniSuomen hiekkalaatikkoratkaisussa.
Kokeilu toimi päätöksenteon tukena, koska kokeiluilla voitiin todentaa, että valittu tekninen ratkaisu toimii. Kokeilun oli tarkoitus mahdollistaa sidosryhmien osallistumisen osoittamaan hyödyt ja arvo liiketoimintaprosesseille. Kokeilulla pyrittiin myös varmistamaan tuki EWC työlle ja kokeilu synnytti demon, jolla voidaan tukea eKuitin kehitystä Suomessa.
Kokeilu koski kauppoja, operaattoreita, vakuutusyhtiöitä, tilitoimistoja sekä kaikkia, joiden tarvitsee saada luotettava vahvistus (verifiable credentials) dokumentista. Kokeilu koski myös viranomaisia (viranomaisraportoinnin kehittäminen/yritysten elämän helpottaminen).
Kokeilussa rakennettiin suoraan valideja teknisiä ratkaisuja, joita MVE:ssä vaaditaan.
Kokeilu tarkoitus oli edistää eKuitin etenemistä ja helpottaa myyjien mukaan tuloa eKuitti -ekosysteemiin toteuttamalla määritelty ja kustannustehokas vaihtoehto eOsoitteen välittämiseksi.
QR-koodiin perustuvia käyttötapauksia eKuitin välittämiseen on jo Euroopassa. Nyt kassajärjestelmätoimittajien toiveesta määriteltiin yhteinen kuvaus Suomen QR-koodille.
Kokeilussa tehtiin tekninen kuvaus, jota voidaan käyttää myös muissa toteutuksissa esim. NFC-välityksessä ja muiden digitaalisten liiketoimintadokumenttien välityksessä.
Määritystyön lopuksi QR-koodia testattiin tuotannossa yhdessä kassajärjestelmätoimittajien kanssa.
Kokeilun hyötyjä olivat:
Patentti- ja rekisterihallitus, MiniSuomi, ReceiptHero
Loppukäyttäjien koulutukseen keskittyvän kokeilun tarkoituksena oli tuottaa konkreettinen käytännön esimerkki loppukäyttäjille suunnatusta Peppol-koulutusohjelmasta. Kokeilun tavoitteena oli edistää ja nopeuttaa Peppol osaamisen syntymistä Suomessa, joka on Peppol-hankintasanomien laaja-alaisen käytön suurin este. Osaamisen puutetta on tunnistettu niin loppukäyttäjien (tavalliset ostavat ja myyvät yritykset ja organisaatiot), järjestelmätoimittajien, palveluntarjoajienkin kuin kouluttajienkin parissa. Osaamisen puute on tunnistettu merkittäväksi esteeksi etenkin pk-yritysten parissa.
Loppukäyttäjille suunnatun koulutusmallikokeilun taustalla oli syksyllä 2023 valmistunut kouluttajien koulutusmallikokeilu. Kouluttajien koulutusmallikokeilun yhtenä jatkosuosituksena oli, että kokeilua seuraisi toinen kokeilu, joka keskittyy loppukäyttäjien, eli hankintasanomien lähettäjien ja vastaanottajien, kouluttamiseen. Loppukäyttäjien koulutusmalli kokeilu käynnistettiin virallisesti maaliskuussa 2024. Kokeilukumppaniksi valittiin Ajantieto Oy.
Kokeilukumppani Ajantieto Oy suunnitteli ja rakensi loppukäyttäjille suunnatun koulutusmallin, sekä testasi sitä loppukäyttäjistä koostuvalla kohdejoukolla yhdessä Yrityksen digitalous -hankkeen tuella. Koulutussarja (3 kpl koulutuksia) järjestettiin: 7.5, 16.5 ja 22.5.2024 ja oppien keräämiseen keskittyvä kokous järjestettiin 11.6.2024. Kokeilu päätettiin suunnitellun mukaisesti kesäkuussa 2024. Kokeilussa tuotettu koulutusmalli ja ennakkomateriaali toteutettiin niin, että ne ovat pohjimmiltaan avoimia ja osapuoliriippumattomia. Näin kokeilu tuki muidenkin osapuolien (järjestelmätoimittajat, palveluntarjoajat, loppukäyttäjät) Peppol-osaamisen kasvua perusteiden osalta.
Rakennettu koulutusmalli toimi lähtökohtaisesti hyvin tarkoitukseensa. Koulutukset keräsivät odotettua enemmän osallistujia ja kyselyn mukaan iso osa osallistujista oli jo kuullut Peppolista aiemmin. Tämä osoittaa, että vaikka Peppol -osaaminen on vielä vähäistä, kiinnostus on kuitenkin kasvamaan päin. Rakennettuun koulutusmalliin suositellaan muutamia lisäyksiä, kuten työkalua/ajatuspolkua, joka tukisi pk-yrittäjiä ajattelemaan Peppol-sanomien hyötyjä yrityksen omasta näkökulmasta, sekä työkalua/ajatuspolkua, joka tukisi pk-yrityksiä hahmottamaan Peppol-sanomien käyttöönottoa.
Projektiryhmä suosittelee tuleviin loppukäyttäjien koulutusmalleihin työkalua/ajatuspolkua, joka tukisi pk-yrittäjiä ajattelemaan Peppol-sanomien hyötyjä. Se voisi esimerkiksi sisältää seuraavia kysymyksiä:
Lisäksi projektiryhmä suosittelee koulutuksiin sisällytettävän työkalun/ajatuspolun, joka tukisi yrityksiä hahmottamaan, mitä Peppolin käyttöönotto vaatii. Ajatuspolussa voisi olla esimerkiksi seuraavia kysymyksiä:
Projektiryhmä totesi, että ilman tällaisia työkaluja/ajatuspolkuja pk-yritys jätetään ilman konkreettista tukea, eikä koulutuksen vaikuttavuus ole silloin paras mahdollinen.
Valtiokonttori Peppol-viranomaisena jakaa tämän kokeilun oppeja sidosryhmille eri sidosryhmätilaisuuksien kautta. Lisäksi YD-hanke jakaa tämän kokeilun opit kouluttajien kouluttamisesta kiinnostuneille, jotta kouluttajien koulutusmallia voidaan kehittää entisestään.
Kokeilussa koottiin yhteen saman käyttöliittymän alle Yrityksen digitalous -hankkeessa aiemmin tehtyjä kokeiluja niin, että pystyttiin testaamaan ja mallintamaan datan siirtämistä ja hyödyntämistä toimijalta toiselle esimerkiksi alkutuotannosta viranomaisraportointiin saakka. Kokeilussa hyödynnettiin raportoinnin keventämiseen saatuja oppeja ja aiemmissa kokeiluissa rakennettuja demoja, jotka liittyivät rakenteisen tiedon lukemiseen, muuntamiseen, siirtämiseen ja hyödyntämiseen.
Rakenteisen tiedon siirtäminen ja hyödyntäminen läpi koko ketjun -kokeilun eli niin sanotun Päästä päähän -kokeilun demo on merkittävä, sillä sen avulla todensimme hankkeen tavoitteiden toteutuskelpoisuuden minimiekosysteemissä, eli rakenteisen tiedon siirtämisen läpi sen elinkaaren toimijalta toiselle. Kokeilun demo toteutettiin MiniSuomi-ympäristöön, jossa kuka tahansa voi tehdä OmaYritys-sovelluksella toimenpiteitä datalle demoyrityksen näkökulmasta. Yrityksen digitalous -hankkeen tavoitteena on luoda talouden toimijoiden välille yhteentoimiva digitaalinen ekosysteemi, jossa erilaiset liiketoimintadokumentit, kuten laskut, tilaukset ja kuitit, liikkuvat reaaliaikaisesti, saumattomasti ja turvallisesti. Hankkeessa yhtenä kehittämisen tapana on ollut sidosryhmien kanssa tehtävät kokeilut, joissa tämän digitaalisen ekosysteemin osia on kehitetty eteenpäin tai testattu esimerkiksi demojen avulla. Rakenteisen tiedon siirtäminen ja hyödyntäminen läpi koko ketjun -kokeilussa testasimme näiden eri osien toimivuutta läpi koko ketjun.
Katso video rakenteisen tiedon kulkemisesta eri liiketoimintatapahtumissa (YouTube, tekstitetty, ei kuvailutulkkausta)
11/2023-05/2024
Kokeilun vetäjä: Johanna Kotipelto, Verohallinto johanna.kotipelto(at)vero.fi
Tuote- ja elintarviketurvallisuus vaatii toteutuakseen prosesseja, joilla tuotteiden raaka-aineiden alkuperä voidaan jäljittää. Suomessa tuote- ja elintarviketurvallisuus on jo entuudestaan korkealla tasolla, mutta vaatimusten laajentuessa koskemaan muun muassa vastuullisuustietoja, kasvaa myös seurattavien tietojen määrä. Kesäkuussa 2023 voimaan tullut metsäkatoasetus luo uusia vaatimuksia Suomessa tapahtuvalle alku- ja jalostustuotannolle, kun tietyt raaka-aineet pitää jatkossa pystyä jäljittämään eräkohtaisesti ja varmentamaan, ettei niiden tuottamisessa ole hakattu metsää. Yrityksen digitalous -hankkeen kokeilussa selvitettiin, voisiko Peppol-hankintasanomia hyödyntää metsäkatoasetuksen vaatimien alkuperätietojen kuljettamisessa läpi toimitusketjun, aina alkutuotannosta valvovien viranomaisten järjestelmiin saakka. Kokeilussa rakennettiin MiniSuomi-ympäristöön demo, jolla tiedon kulkemista havainnollistetaan.
Katso Tuotteen jäljitettävyystietojen kuljetus verkkolaskusanoman liitteenä -screencast video (Youtube)
Verohallinto, Valtiokonttori/Peppol-viranomainen. Kokeilua tehdään yhteistyössä Food Data Finland -hankkeen kanssa.
10/2023 – 05/2024
Johanna Kotipelto, Verohallinto, johanna.kotipelto(at)vero.fi
Digitaalinen tuotepassi sisältää tietoa tuotteen ominaisuuksista, kuten kierrätysmateriaalien osuudesta tuotteessa. Ecodesign for sustainable products regulation -asetus määrittelee digitaalisen tuotepassin, joka voidaan hakea verkosta esimerkiksi tuotteeseen liittyvän QR-koodin avulla. Digitaalinen tuotepassi voidaan toteuttaa eri tavoilla. Tuotteen valmistaja voi kirjoittaa digitaalisen tuotepassin lohkoketjuun, jossa se on varmennetusti ja julkisesti saatavilla. Tuotepassiin tarvitsee liittää vahvistettu tieto tuotteen valmistaneesta yrityksestä, jonka yritys voi varmistaa esimerkiksi digitaalisen lompakon avulla. Digitaalinen tuotepassi -pilotin toteuttaa hajautettujen teknologioiden tutkimustoimisto STRGL. Yrityksen TREE®-teknologia saa varmennetun tiedon käyttäjän digitaalisesta identiteetistä Mini-Suomi-ympäristön eIDAS-yhteensopivasta yrityslompakosta. Pilotissa toteutetaan järjestelmä, jossa yrityksen vahvistettu identiteetti tallennetaan lohkoketjuun osana tuotepassin dataa.
Kokeilu toteutettiin maalis-toukokuussa 2024.
Verohallinto, STRGL
mikael.afhallstrom(at)vero.fi
piia.hanhirova(at)vero.fi
Yrityksen digitalous (YD) -hankkeen Lupaan perustuva tiedonsiirto -kokeilu perustui hankkeen tavoitteeseen selvittää lupaan perustuvaa siirtoa tilanteissa, jossa liiketoimintaprosessin toteuttamiseksi hyödynnetään kolmannen osapuolen hallinnoimia tietoja. Kokeilu perustui YD-hankkeen asiakasymmärrysvaiheessa tekemiin havaintoihin, joiden perusteella rahoitusalan tunnistettiin olevan potentiaalinen rakenteisen tiedon hyödyntäjä.
Rahoitusalan toimijoiden tunnistettiin olevan YD-hankkeen vision mukaisesti jo pitkällä rakenteisen datan hyödyntäjinä ja ne ovat jo automatisoineet useita liiketoimintaprosessejaan. Yhdessä kokeilukumppanin kanssa tunnistimme, että sellaisten yritysten, jotka eivät tee tilinpäätöstä, taloudellisen aseman analysoimiseksi yrityksen veroilmoitustiedot ovat paras saatavilla oleva tieto. Nykytilassa rahoittaja pyytää asiakastaan itse noutamaan tiedon OmaVerosta ja toimittamaan sen rahoittajalle.
Kokeilussa kehitettiin ratkaisua, jossa rahoittajan on mahdollista saada asiakasyrityksensä lupaan perustuen veroilmoitustiedot suoraan Verohallinnolta. Kokeilussa veroilmoitustiedot välitetään ehtojen täyttyessä rakenteisessa muodossa rajapinnan välityksellä Verohallinnolta rahoittajalle. Kokeilun tavoitteena oli edistää reaaliaikaista rahoituspäätösprosessia, jossa asiakasyrityksen on mahdollista saada rahoittajaltaan rahoituspäätös ilman manuaalisten työvaiheiden aiheuttamia hidasteita.
Kehitettävän liiketoiminta-alueen tunnistamisen jälkeen määritettiin kolmen toimijan välinen liiketoimintaprosessi, jossa yritysasiakas valtuuttaa rahoittajan pyytämään veroilmoitustietojaan Verohallinnolta. Prosessin tunnistettiin pitävän sisällään eri toimijoiden välistä vuorovaikutusta ja vaativan yhteistoiminnan pelisääntöjä.
Prosessin keskeisimmiksi osa-alueiksi tunnistimme kolme prosessin vaihetta:
Valtuutukseen osalta kokeilussa määrittelimme toimintatavan, jossa tiedon jakaminen perustuu tiedon jakajan myöntämään tietolupaan, jonka perusteella Verohallinnon olisi mahdollista luovuttaa tietoa sen saaneille rahoittajille ilman että tietoluvan saaneen yrityksen tarvitsisi toimittaa asiakkaansa antamaa valtuutusta. Tietojen pyytämisen ja toimittamisen kokeilemiseksi rakensimme Verohallinnon kokeiluympäristöön teknisen toteutuksen, jota on mahdollista hyödyntää Verohallinnon ehtojen mukaisesti.
Kokeiluun osallistui sen eri vaiheissa yhteensä kuusi rahoitusalan toimijaa. Kokeilussa tunnistettiin määritettyjen veroilmoitustietojen kiinnostavan rahoitusalan toimijoita. Lisäksi kaikki toimijat suhtautuivat pääsääntöisesti positiivisesti määritettyyn toimintatapaan, jolla viranomaisille raportoitavaa tietoa voitaisiin hyödyntää liiketoiminnan tarpeisiin. Kokeilun oletuksena on, että vastaavaa toimintatapaa olisi mahdollista hyödyntää myös muiden viranomaisten ja yritysten, sekä yritysten välisessä tiedonvaihdossa. Kokeilussa tunnistettiin esimerkiksi ajantasaiset kirjanpitoaineistot rahoituslaitoksia kiinnostaviksi tiedoiksi.
Kokeilussa tehdyn selvitystyön perusteella Verohallinnon olisi mahdollista siirtää asiakkaitaan koskevia hallinnoimiaan tietoja kolmannelle osapuolelle valtakirjalla. Kokeilussa ei tunnistettu esteitä ottaa käyttöön tiedonjakelua, joka perustuu erityiskriteerein myönnettyyn tietolupaan. Kokeilussa tunnistimme, että todennäköisesti Verohallinnon ja rahoittajan tulisi sopia valtuutuksen hallinasta, tietojen pyytämisestä ja niiden siirtämisestä sopimuksella. Vaihtoehtoinen tapa olisi luoda käyttöehdot, joita palvelun käyttäjä sitoutuisi noudattamaan. Verohallinnon tulisi valvoa sopimuksen ja/tai ehtojen noudattamista ja tarvittaessa puuttua väärinkäytöksiin.
Kokeilun perusteella Verohallinnon ja rahoitusalan toimijoiden tekniset valmiudet ovat hyvät ja toimintatavan käyttöönottamisen tekniset kustannukset jäisivät oletettavasti melko pieniksi. Kokeilun jälkeen on vielä selvitettävä toimintatavan aiheuttamat hallinnolliset kustannukset ja miten kokeiltu toimintatapa soveltuu osaksi Verohallinnon lakisääteiseen tehtävään.
minna.rotko(at)vero.fi
Kokeilussa oli tavoitteena tutkia, toimiiko vakiomuotoinen ja vakiosisältöinen kirjanpidon tapahtumatasoinen aineisto tietosisältönä eri viranomaisten ja muiden tiedonhyödyntäjien tietotarpeisiin. Kokeilussa selvitettäviä käyttötapauksia olivat tulovero-, arvonlisävero-, ja tilastoraportointi, verotarkastus ja tilintarkastus. Varsinaisten käyttötapauksien lisäksi kokeilussa oli tavoitteena hakea ymmärrystä rakenteisen ja vakioidun kirjanpitoaineiston käytettävyydestä ja hyödyistä.
Kokeiluun osallistuivat virastoista Verohallinto ja Tilastokeskus. Kokeilussa kokeilukumppaneina oli Kirjurituote Oy tarjoamassa tukea Liikekirjuri™ -tilikartan käyttöön sekä ohjelmistotalokumppani Visma Solutions Oy ja tilintarkastuskumppani KPMG Oy Ab.
Kokeilussa käytettiin XBRL GL -määritystä tiedostomuotona. Tietosisällön vakiointi pohjautui Liikekirjuri™-tilikarttaan sekä muihin vakioitaviin lisäseurantakohteisiin. Yrityksen tilikartta sovitettiin Liikekirjuri™-tilikarttaan ohjelmistotalokumppanin toimesta.
Kokeilussa tuotettiin YD-hankkeen toimesta synteettistä kokeiluaineistoa ja kokeilukumppanin toimesta aidon yrityksen aineisto XBRL GL-muodossa. Kokeilun alussa käytiin keskustelua kumppaneiden ja sidosryhmien kanssa siitä, mitä tietosisältöjä kokeilussa hyödynnetään XBRL GL-taksonomiasta. Lisäksi yhteistyössä määritettiin koodisto seurantakohteille ALV:n, tuloverotuksen ja tilastokeskuksen lisätietotarpeiden kattamiseksi.
04/2023 – 04/2024
Kristiina Häkkinen, PRH, kristiina.hakkinen (at) prh.fi
Vilppu Salovaara, Tilastokeskus, vilppu.salovaara (at) stat.fi
Kokeilussa tutkittiin verkkolaskun teknistä tiedonvälitystä rajapinnan kautta operaattorilta tiedonkäyttäjille, mutta tiedonvälityksessä tukeuduttiin pääsääntöisesti olemassaoleviin rajapintaratkaisuihin. Aidon liiketoiminnan verkkolaskuista (Finvoice 3.0) koostuva kokeiluaineisto muutettiin rakenteiseen muotoon, jotta sitä voitiin hyödyntää paremmin tilastoinnissa sekä kokeilla tiedonsiirron toimivuutta mahdollisessa transaktiokohtaisessa raportoinnissa (EU komission direktiiviehdotus ViDA DRR). Kokeilussa selvitettiin myös voisiko Valtiokonttori toimia tiedon kerääjänä ja välittäjänä eri virastoille esimerkiksi Tilastokeskukselle tai Verohallinnolle niiden tiedonsaantioikeuksien mukaisesti. Tämän kaltaisten tiedonvälityskanavien rakentaminen on osa Yrityksen digitalous –hankkeen ekosysteemityötä.
Kokeilu toteutettiin ajalla 2/2023–4/2024 ja siinä olivat mukana Verohallinto, Tilastokeskus, Valtiokonttori, Posti Messaging Oy ja Tietoevry Finland Oy.
Kokeilussa
Kokeilun tavoitteista kerrottiin blogikirjoituksessa: Kevyempää raportointia ja parempaa tilastointia verkkolaskun avulla, blogi 29.03.2023.
Kokeilun tuloksia avattiin blogissa: Verkkolasku – mainio tietolähde, mutta saako siitä irti vielä enemmän? – Yrityksen digitalous
Pasi Sinervo, Verohallinto, pasi.sinervo(at)vero.fi
Maria Eskelinen, Verohallinto, maria.eskelinen(at)vero.fi
Vilppu Salovaara, Tilastokeskus, vilppu.salovaara(at)stat.fi
Tomi Rusi, Valtiokonttori, tomi.rusi(at)valtiokonttori.fi
Kokeilussa selvitettiin, miten taloushallinnon järjestelmien toimittajat pystyvät tuottamaan digitaalisia eli rakenteisia tilinpäätöksiä ja siirtämään tiedot rajapinnan kautta kaupparekisteriin siten, että tilinpäätösten tuottaminen olisi mahdollisimman automatisoitua.
Lisäksi selvitettiin tilinpäätöstietojen hyödyntäjien, kuten tietopalveluyritysten, tarpeita.
Kokeilussa tarkasteltiin ohjelmiston kehittämiseen tarvittuja resursseja ja tukea sekä kokemuksia käyttöönotosta ja tilinpäätöksen tuottamisesta.
Kokeilussa kaksi taloushallinnon ohjelmistoyritystä, Oscar Software Oy ja Admicom Finland Oy, tuottivat koko tilinpäätöksen sisällön iXBRL-muotoon (inline eXtensible Business Reporting Language) ja lähetti tilinpäätöksen onnistuneesti kaupparekisteriä ylläpitävän Patentti- ja rekisterihallituksen (PRH) testiympäristöön. Lähetetty aineisto sisälsi tulos- ja taselaskelmat ja liitetiedot sekä muut tiedot.
Molemmat osallistuneet ohjelmistoyritykset pitivät kokeilun tuloksia myönteisinä:
Varsinainen tuotantokäyttö on näillä näkymin mahdollista aloittaa jo kuluvana vuonna.
Kokeiluun osallistuneiden yritysten kokemusten perusteella vaadittavan työajan määrään vaikuttaa merkittävästi se, onko ohjelmistossa jo valmiina tilinpäätöksen muodostava toiminto. Toinen vaikuttava tekijä on tilikartan vakiointi ohjelmistossa. Jos tilikartan rakenne on lukittu tiliryhmätasolle, mahdollistuu tuloslaskelman ja taseen automatisoitu tuottaminen rakenteiseen muotoon helpommin. Ohjelmistoyritykset kokivat, että tilinpäätöksen muodostaminen ja yhteyden rakentaminen PRH:n rajapintaan vaativat suurin piirtein yhtä paljon työaikaa.
Kokeilussa haastateltiin tietojen hyödyntäjiä tilinpäätöstietojen käsittelystä.
Tietojen hyödyntäjien näkökulmasta digitilinpäätöksissä on useita etuja:
Tilinpäätöksen liitetiedoissa on paljon hyödyntäjien tarvitsemaa sisältöä. Kokeilussa selvitettiin myös liitetietojen rakenteistamisen mahdollisuuksia ja järkevää tasoa. Haastateltujen hyödyntäjien mukaan yleisimpiä liitetietoja ovat muiden muassa henkilöstön lukumäärä, konsernirakenne, leasingvastuut, liiketoiminnan muut tuotot ja kulut sekä osingot.
Patentti- ja rekisterihallitus (PRH), Tilastokeskus, Verohallinto, Admicom Finland Oy ja Oscar Software Oy.
Kokeilu toteutettiin toukokuusta 2023 maaliskuuhun 2024.
kristiina.hakkinen (at) prh.fi
Pankit tekevät yrityksille asiakastuntemusprosessin (Know your customer, KYC) muun muassa asiakkaaksitulon ja pankkitilin avaamisen yhteydessä. Yrityksen digitalous -hankkeessa selvitettiin kokeilun avulla, kuinka yrityksen digilompakolla voidaan helpottaa pankille lainsäädännön perusteella syntyviä velvoitteita yritysasiakkaan tuntemiseen liittyen.
Pankeilla on lainsäädäntöön perustuva velvollisuus tuntea asiakkaansa. Lisäksi asiakas pyritään tunnistamaan myös riskienhallinnallisista syistä. Osana pankkitilin avaamista yritys toimittaa pankille erilaisia dokumentteja, jotka koskevat erityisesti sen taloudellista tilaa, omistusrakennetta ja todellisia edunsaajia. Yrityksen digitalous
-hankkeessa on tehty nykytilan kartoitus siitä, mitä tietoja pankit pyytävät ja tarvitsevat kun ne avaavat uutta asiakassuhdetta ja mitkä ovat niiden kipupisteitä.
Monet asiakastuntemukseen liittyvät asiakirjat ovat paperisia ja niiden toimittamiseen ja käsittelyyn pankissa liittyy manuaalisia vaiheita. Tämä aiheuttaa kustannuksia, vie paljon henkilökunnan aikaa ja tuo kankeutta eri prosesseihin.
Kokeilussa selvitettiin, voidaanko KYC-prosessiin liittyvät asiakirjat esittää sähköisenä attribuuttitodistuksina yrityksen eIDAS-lompakosta. Kokeilu tehtiin synteettisillä tiedoilla MiniSuomi-testiympäristössä. Kokeilussa Mini-Suomeen rakennettu Mini-PRH (Patentti- ja rekisterihallitus) antoi testiyritykselle kaupparekisteriotteen ja edunsaajaotteen, jotka testiyritys esitti lompakostaan MiniSuomessa olevaan Mini-Pankkiin.
Lue blogi KYC-kokeilusta ja katso video
Kokeilu liittyi Yrityksen digitalous -hankkeen tavoitteeseen mahdollistaa yrityksen perustamisen ja toiminnan digitaalisuus sekä luoda digitaalinen identiteetti yritykselle. Hankkeen tavoitteena on tutkia eIDAS-yhteensopivan yrityslompakon hyötyjä yrityksille.
Kokeilu toteutettiin 1.1.-31.3.2024
Verohallinto
Heini Heinonen, heini.heinonen (at) stat.fi
Yrityksen digitalous –hankkeessa toteutettiin Euroopan komission 19.6.2023 antaman FASTER-direktiiviehdotukseen liittyvä tekninen kokeilu digitaalisesta, rakenteisessa muodossa olevasta verotuksellisesta kotipaikkatodistuksesta, joka annettaisiin haltijansa eurooppalaiseen digitaaliseen identiteettilompakkoon. Kokeilun tavoitteena oli esittää ratkaisuvaihtoehto, jossa pankit sekä lähde- ja kohdemaan verohallinnot pystyisivät vähentämään asiakirjojen manuaalista käsittelyä.
Kokeilussa pyrittiin saamaan vastaus siihen, onko verotuksellisen kotipaikkatodistus teknisesti mahdollista toteuttaa ja välittää attribuuttitodistuksena yrityslompakosta. Lisäksi selvitettiin, palvelisiko toteutettu verotuksellinen kotipaikkatodistus pankin FASTER-direktiivin mukaista palveluprosessia.
Kokeilu tehtiin synteettisellä datalla MiniSuomi-testiympäristössä. Verotuksellisesta kotipaikkatodistuksesta laadittiin FASTER-direktiiviehdotuksen mukainen tietomalli, joka myös visualisoitiin komission ehdotuksen mukaisesti. MiniSuomen testiympäristöön toteutettiin kolme testipalvelua; Mini-Vero, Hosharaff testifirma ja Mini-Pankki. Kokeilussa Mini-Vero antaa attribuuttitodistusmuotoisen kotipaikkatodistuksen Hosharaff Testifirman yrityslompakkoon ja Hosharaff Testifirma jakaa kotipaikkatodistuksen Mini-Pankille.
Kokeilun lopputuloksena voidaan todeta, että verotuksellisen kotipaikkatodistuksen voi teknisesti toteuttaa ja välittää attribuuttitodistuksena yrityslompakosta. Toteutettu verotuksellinen kotipaikkatodistus palvelisi pankin FASTER-direktiivin mukaista palveluprosessia. Pankit näkevät lompakon ja attribuuttitodistuksen hyödyt, jos lompakoihin on saatavilla useita todistuksia pankin eri prosesseihin. Esimerkiksi asiakkuuden avaamisen yhteydessä pankki voisi ottaa vastaan paitsi kotipaikkatodistuksen, myös muita attribuuttitodistuksia.
Pankki nosti attribuuttitodistuksen revokaation ja revokaatiotarkistuksen tärkeyden, koska pankilla on vahingonkorvausvastuu, jos todistukseen luotetaan eikä se olekaan voimassa. Verotuksellinen kotipaikkatodistus lompakon attribuuttitodistuksena palvelisi muitakin pankin prosesseja kuin osinkojen lähdeverotusprosessia, esim. KYC-, CRS- ja FATCA-raportointia.
Lue lisää blogista ja katso video: Kotipaikkatodistus suoristaa lähdeverotuksen mutkia – Yrityksen digitalous
Lisätietoja FASTER-direktiiviehdotuksesta: FASTER Initiative: Better withholding tax procedures to boost cross-border investment and help fight tax abuse
24.10.2023-31.3.2024
Verohallinto, Gofore, Sleek Oy
mikael.afhallstrom(at)vero.fi
piia.hanhirova(at)vero.fi
Verkkolaskulta vauhtia varastokirjanpitoon -kokeilussa testattiin Finvoice-standardin mukaisen verkkolaskun sisältämän tuoterivitiedon hyödyntämistä kännykälle rakennetulla sovelluksella.
Kokeilussa rakennettu demosovellus luki hyväksytyltä verkkolaskulta tuotteen tuotekoodin, nimen, erätunnuksen sekä määrän. Kännykkäsovellus mahdollisti varastoon ja lohkolle kirjaukset tehtäväksi niin, että esimerkiksi pellolle kylvettävien siementen erätunnus kulki kirjauksissa automaattisesti mukana. Erätunnuksen avulla voidaan varmistaa mm. siementen sertifiointi. Kokeilun yhteydessä myös päivitettiin Finvoice verkkolaskun sisältöön erätunnus noudattaen Peppol sanomakuvausta.
Kännykälle toteutettu ratkaisu helpottaa viljelijän arkea, kun kirjaukset voidaan tehdä töiden ohella tuotteiden saapuessa varastoon tai lohkoille käytettäessä. Kirjausten myötä syntyvät sekä varastokirjanpito että lohkokirjanpito.
Kokeiluun osallistunut ohjelmistotalo Suonentieto näki ratkaisun hyödyt ja päätti jo kokeilun aikana lisätä erätunnuksen ohjelmistoissaan koneluettavaan muotoon.
“Oli ihanaa, että saatiin Suonentiedolla tämän luun ympärille vähän jo lihaa ja omalta osaltamme olemme edistämässä tiedon automaattista käsittelyä ja toisaalta ehkä heittämässä pientä haastetta muille ohjelmistotaloille toteuttaa myös erätunnuksen huomioiminen heidän omiin järjestelmiinsä.”
Marika Hiltunen, Suonentieto
Kokeilua sekä sen tuloksia esiteltiin AgriVenture2023-tapahtumassa sekä kokeilun tuloswebinaarissa kesäkuussa. Erätunnusta hyödyntävä demosovellus lohko- ja varastokirjauksiin löytyy avoimelta MiniSuomi-testausalustalta ja on vapaasti kokeiltavissa. Kokeilussa luotiin ohje myös siitä, miten erätunnuksen voi verkkolaskulle lisätä.
Kaikki pienyrittäjät voisivat hyödyntää verkkolaskun tuotetietoja varastokirjauksissa. Lisäksi verkkolaskun tiedoilla voi ylläpitää toimittaja- sekä tuoterekisteriä. Erityisen tärkeä on tuotteen erätunnus toimialoille, joissa tuotteet täytyy olla jäljitettävissä. Tällaisia aloja ovat esimerkiksi rakennustuote-, kosmetiikka-, kampaamo- ja elintarviketeollisuus. Verkkolasku keventää myös raportointia ja vähentää inhimillisten virheiden mahdollisuutta sekä helpottaa yrittäjän oman talouden seurantaa sekä kirjanpitoa.
Kokeiluun osallistui Yrityksen digitalous –hankkeesta Verohallinnon ja Valtiokonttorin edustajia sekä kokeilukumppaneina ohjelmistotalo Suonentieto Oy sekä luomuviljelijä Vuokko Mäkinen Komkom ky:stä. Kokeilussa syntynyttä ratkaisua yhteiskehitettiin yhteistyössä Naturcom Oy:n sekä Ruokaviraston kanssa.
Soveltamisohje -luonnos erätunnuksen välitys Finvoice 3.0 laskulla (YD-hanke)
Lisätietoja:
Johanna Kotipelto, johanna.kotipelto[at]vero.fi ja
yrityksendigitalous[at]prh.fi
Tilauksen prosesseissa digitaalisuudessa on kyse käytännön asioista, jotka tulevat vaikuttamaan lähivuosina monien päivittäisiin työtehtäviin, helpottavalla tavalla.
Yrityksen digitaloushankkeen pyynnöstä tehdyn arvion mukaan tilausprosesseihin kuluvan työn arvo on Suomessa noin 2,7 miljardia euroa joka ikinen vuosi. Kyseessä on siis huomattava määrä työtä, joka voitaisiin käyttää digitalisaation myötä muihin tehtäviin. Tällä on vaikutusta maamme kilpailukykyyn.
Rakentamisen palveluyhtiö Fira, Onninen, Saint-Gobain, Peppol operaattorin DBE Core ja Visma Solutions tarttuivat haasteeseen ja lähtivät kokeilemaan yhdessä Yrityksen digitaloushankkeen kanssa, kuinka digitaalinen tilaaminen istuu rakennusteollisuuden tarpeisiin.
Kokeilun aikana rakennusteollisuuden edustajat syventyivät Peppol-standardin toimintalogiikkaan ja dokumenttien tietosisältöihin. Kokeilun yhteenvetopalaverissa kaikki osallistujat olivat sitä mieltä, että kokeilun tavoitteet oli saavutettu ja kokeilu oli onnistunut. Saimme esimerkiksi lisää tietoa siitä, miten Peppol-standardi soveltuu rakennusteollisuuden tarpeisiin ja kuinka tietoutta Peppolin tarjoamista mahdollisuuksista voi levittää käytännön esimerkkien avulla.
Peppol-viranomainen ja yrityksen digitaloushanke taas sai arvokasta tietoa siitä, miten asioita voi viedä käytännössä eteenpäin. Nykyiset ERP- tai muut tilausjärjestelmät eivät välttämättä vaadi kovinkaan suuria muutoksia, jotta niitä voisi käyttää digitaaliseen tilaamiseen Peppol-verkon kautta. Saimme myös terveisiä Peppol-standardin jatkokehitystä varten. Rakennusteollisuudelle tärkeitä tuotekoodeja kuten ETIM tai LVIS-koodeja ei vielä tunnettu Peppolin tuotekoodien listalla. Lisäksi alakohtaiset soveltamisohjeet voisivat olla oivallisia helpottamaan digitaalisen tilaamisen käyttöönottoa.
hannu.kivinen(at)valtiokonttori.fi
Ensimmäisessä vaiheessa kokeilun kohteena on osakeyhtiön perustaminen toiseen Pohjoismaahan (esimerkiksi Norjasta Suomeen tai päinvastoin) olemassa olevia kansallisia kaupparekisterien mekanismeja mahdollisimman paljon hyödyntäen, ilman digitaalisia yrityslompakoita tai korkean tason luottamusverkostoa.
Kokeilualustoina toimivat Virtual Finland Testbed ja MiniSuomi, joilla simuloidaan mahdollisia tulevia API rajapintapalveluita. Kokeilun tuloksista keskustellaan Virtual Finlandin järjestämässä englanninkielisessä webinaarissa 4.4. klo 10-11.
Kokeilukumppanit
Nordic Smart Government and Business (omistaja), Virtual Finland (rahoittaja ja veturi), Yrityksen digitalous -hanke (seuranta ja oppiminen)
Joulukuu 2022 –
tapani.makela(at)vero.fi
Norjan, Ruotsin ja Suomen yhteinen kokeilu MiniSuomi-ympäristössä. Testidataa hyödyntäen kokeillaan, mihin digitaalinen yrityslompakko voisi taipua ja miten sitä voisi hyödyntää.
Aikataulu on sidottu EUDI wallet-konsortion pilottiin.
Toteutettiin Proof-of-Concept (PoC)
Tehtävänä oli koota vaatimukset eKuitin tarjoamisesta kirjanpitoyksiköissä, jotta eKuitteja voidaan tarjota sekä testata eKuitin välitys ostotilanteessa.
Kokeilu perustui vaatimukseen , jossa kirjanpitoyksikkö lähetti eKuitteja vain, jos asiakas on tehnyt eKuitti-sopimuksen eKuittioperaattorin kanssa.
Patentti- ja rekisterihallitus, CPU, ReceiptHero, Valtori ja Valtiokonttori
Joulukuu 2022
pirjo.ilola(at)valtiokonttori.fi
Korttioston kuittien yhdistäminen korttilaskuun ostolaskujärjestelmässä.
Kokeilussa luotiin myös malliraportti niistä ostoriveistä korttilaskulla, joihin ei eKuittia ole saatu. Tämän ansiosta korttilaskun tarkistaminen ostolaskujärjestelmässä helpottuu.
Poliisi, Valvira ja Valtiokonttori
Joulukuu 2022
pirjo.ilola(at)valtiokonttori.fi
Kaikki Peppolin käyttäjät ilmoittavat sanomien vastaanottoon liittyvät tietonsa Service Metadata Publisher
-palvelussa eli SMP:ssä. Näitä tietoja ovat vastaanotto-osoitteet sekä tuetut sanomat ja prosessit.
Peppol SMP:n ja Findyn kokeilulla voitiin osoittaa, että SMP:ssä on mahdollista ylläpitää myös Findyn tarvitsemaa osoitetietoa. Lisäksi varmistettiin, että Peppol-sanomien tietosisältöä voidaan käyttää luottamusverkoston käyttämien tietojoukkojen (credentials) muodostamiseen.
Posti, TietoEvry, OP ja Yrityksen Digitalous -hanke
Kevät 2021
Pankkien kanssa tehdyn yhteistyön lisäksi joulukuussa 2021 Apix Messaging Oy, Isolta Oy, MobilePay Finland Oy ja Valtiokonttorin edustajat aloittivat kuluttajan kertaluontoisen verkkolaskun testauksen. Tavoitteena oli todentaa, että Isolta Oy:n Arkhimedes-laskutusohjelmistosta voidaan lähettää verkkolasku kuluttajan MobilePay sovellukseen, ja selvittää, millaisia muutoksia laskun välitykseen tarvittaisiin. Verkkolaskuvälittäjänä toimi Apix. Tammikuussa 2022 välitettiin onnistuneen testauksen jälkeen ensimmäiset kertaluonteiset verkkolaskut kuluttajalle.
Apix Messaging Oy, Isolta Oy, Mobilepay Oy ja Valtiokonttori
Tammikuu 2022
Tomi Rusi, Valtionkonttori tomi.rusi (a) valtionkonttori.fi
Lue Tomi Rusin blogi 21.3.2022 kuluttajan kertalaskutuksesta
Kevään 2021 ja kevään 2022 välillä Valtiokonttori ja Verohallinto järjestivät kolme kokeilua liittyen tuoteluettelon, verkkolaskun ja tilaussanoman lähetykseen valtionrajojen yli Peppol-verkostossa.
Peppol on kansainvälisen OpenPeppol-yhdistyksen kehittämä verkosto, jonka kautta eri toimijat voivat välittää sähköisiä liiketoiminta-asiakirjoja toisilleen. Kokeilut toteutettiin yhteistyössä Nordic Smart Government and Business -ohjelman (NSG&B) kanssa. Tutustu Peppol-tietopakettiin ja koulutusmateriaaliin.
Todennettiin, että ohjelmistotaloilla on kyvykkyys lähettää Peppol-tuoteluettelo (catalog) toisilleen rajan yli. Todennettiin, että Peppol-sanomassa voidaan välittää tietoa ympäristövastuullisuudesta (Green data).
Osallistujat: Valtiokonttori, Verohallinto
Ajankohta: kevät 2021
Todennettiin, että ohjelmistotaloilla on kyvykkyys lähettää Peppol-verkkolaskuja toisilleen rajan yli.
Osallistujat: Valtiokonttori, Verohallinto
Ajankohta: syksy 2021
Valtiokonttori ja Verohallinto osallistuivat kokeiluun, jossa todennettiin, että ohjelmistotaloilla on kyvykkyys lähettää Peppol-tilaussanomia toisilleen rajan yli.
Osallistujat: Valtiokonttori, Verohallinto
Ajankohta: kevät 2022
Kaikki kolme kokeilua antoivat arvokasta tietoa arvonlisäveron merkitsemisestä verokohtelukoodeilla (VAT Tax Category Code) ja verottomuuden syykoodeilla (VATEX Reason Code) asiakirjoihin. Nämä auttavat kehittämään arvonlisäveron merkitsemistä asiakirjoihin ja tukevat uuden arvonlisäverodirektiivin valmistelua (VIDA, Vat in the Digital Age – Alv digiaikana).
Pirjo Ilola, Valtiokonttori pirjo.ilola (at) valtiokonttori.fi ja Pasi Sinervo, Verohallinto pasi.sinervo (at) vero.fi
Kokeilussa testattiin kuinka ns. pitkä tulos- ja taselaskelma pääkirjantilien tasolla esitettynä palvelisi eri viranomaisten ja muiden tiedonhyödyntäjien tarpeita. Kokeilussa tutkittiin nimenomaan tuloveroilmoittamiseen ja tilastointiin tarvittavia tietoja. Tietosisällön vakioinnissa käytettiin Liikekirjuri-tilikarttaa. Kokeilussa testattiin myös tiedon vakiomuotoista esittämistapaa, joka mahdollistaisi tiedon automatisoidun hyödyntämisen erilaisissa järjestelmissä. Aineistoja tuotettiin pääkirjan tilien saldotasolla esitettynä XBRL GL-muodossa.
Kokeiluun osallistui kaksi ohjelmistotaloa: Accountor Finago Oy ja Mediamaestro Oy. Kirjurituote Oy toimii yhteistyökumppanina, jonka Liikekirjuri™-tilikartta oli tietosisällön vakioinnin pohjana.
Kokeilu aloitettiin marraskuussa 2022 ja se valmistui syyskuussa 2023 ja se toteutettiin kahdessa vaiheessa. Kokeilun ensimmäisessä vaiheessa arvioitiin synteettisen aineiston avulla tietojen tuottamisen ja hyödyntämisen mahdollisuuksia eri käyttötarkoituksissa. Aineistot olivat avoimesti saatavissa MiniSuomen XBRL GL -portaalissa. Kokeilun toisessa vaiheessa arvioitiin yritysten aitojen data-aineistojen avulla, voidaanko rakenteisella tilitasoisella tietosisällöllä vähentää yritysten viranomaisraportoinnin hallinnollista taakkaa samalla tehostaen viranomaisten lakisääteistä toimintaa.
kristiina.hakkinen (at) prh.fi
Koulutuskokeilu toteutettiin, koska tällä hetkellä Peppol-hankintasanomien käytön suurin este on siihen liittyvän osaamisen puute. Koulutuskokeilun toteuttivat yhteistyössä Valtiokonttori ja TIEKE Ry, jotka suunnittelivat ja rakensivat kouluttajille suunnatun koulutusmallin, sekä testasivat sitä koulutusorganisaatioista koostuvalla kohdejoukolla. Kouluttajat toimivat keskeisessä roolissa muiden ryhmien, kuten loppukäyttäjien ja palveluntarjoajien osaamisen kasvattamisessa
Tarkoituksena oli tuottaa konkreettinen käytännön esimerkki kouluttajille suunnatusta Peppol-koulutusohjelmasta. Rakennettu malli ja kokeilun opit jaetaan avoimesti, jotta mallia voi hyödyntää muutkin kouluttajien kouluttamisesta kiinnostuneet tahot. Näin edistämme ja nopeuttamme laaja-alaisen Peppol osaamisen rakentumista Suomessa.
Koulutuksen tavoitteena oli antaa mahdollisimman kattava kuva Peppolin taustasta, potentiaalisista hyödyistä organisaatioille, Peppolin prosesseista, Peppolin käyttöönotosta ja sekä kuinka käyttöönottoon kuuluva perehdytys kannattaisi toteuttaa organisaatioissa.
Kokeilu käynnistettiin virallisesti toukokuussa 2023. Koulutusta valmisteleva avoin työpaja järjestettiin 13.6.2023. Pilottikoulutussarja järjestettiin loka-marraskuun vaihteessa. Oppien keruuseen keskittyvä työpaja järjestettiin 15.11.2023. Kokeilu päätettiin suunnitellun mukaisesti marraskuun lopussa 2023. Kokonaisuus toteutettiin etäkoulutuksena ja osallistujille varattiin koulutuksen yhteydessä mahdollisuus tehdä kysymyksiä ja kommentoida. Koulutus toteutettiin noin kahden tunnin mittaisissa osissa, joiden sisällöt olivat 1: Peppolin perusteet, 2: Prosessit, 3: Integrointi sekä 4: Peppolin käyttöönotto ja henkilöstön koulutus.
Kouluttajat ja loppukäyttäjät voivat hyödyntää pilottikoulutuksen materiaaleja vapaasti. Materiaalit ovat avoimesti saatavilla Tieken sivustolla ja YouTube-kanavalla.
Pilottikoulutus 1:
Pilottikoulutus 2:
Pilottikoulutus 3:
Pilottikoulutus 4:
Samalla oli käynnissä asiakasymmärrys-projekti, mistä saatiin syötteitä koulutusmalliin ja sisältöön.
Rakennettu kouluttajien koulutusmalli toimi lähtökohtaisesti hyvin tarkoitukseensa.
Kehittämiskohteiksi suositellaan muutamia asioita, kuten integraatio-osuuden pienentämistä, lisää esimerkkejä Peppolin prosesseista ja oman verkkosivun luomista koulutukselle, jotta se vastaa paremmin koulutettavien kouluttajien tarpeeseen ja keskimääräiseen lähtötasoon.
Yllättävänä oppina kokeilussa huomattiin, että koulutusorganisaatiot olivat yllättävän varovaisesti lähdössä mukaan uuteen aiheeseen ja uuden oppimiseen. Kokeilussa heitä ei tunnistettu proaktiivisiksi edelläkävijöiksi. Loppuraportissa esitetään suositukset tämän asian ratkaisemiseen.
Asiakasymmärrys-projekti keräsi jatkon kannalta paljon hyvää ja käyttökelpoista tietoa.
Osaaminen Peppolista on erityisen pientä vielä. Peppol osaamisen kasvattaminen on välttämätöntä, jotta Peppol-hankintasanomat otetaan laajasti käyttöön yhteiskunnassa. Projektitiimi suosittelee uutta kokeilua, joka keskittyy loppukäyttäjien kouluttamiseen, jotta kouluttajien koulutusmallia voidaan entisestään kehittää.
Noora Salonen, Valtiokonttori, noora.salonen(at)valtiokonttori.fi
Kokeilussa selvitimme, voidaanko tiedonsiirrolle määritellä yhteiskäyttöiset avoimet rajapintakuvaukset. Rajapintojen toimivuutta testasimme tiedon lähettämisessä ja vastaanottamisessa yritysten kesken ja viranomaisille. Rajapintojen avulla välitettiin liiketoimintadokumentteja ja kirjanpidon tietoa vakioidusti. Tiedonsiirron testauksessa hyödynnämme MiniSuomi-alustaa, jonne kehitimme avointa testialustaa myös rajapintojen testaukseen. MiniSuomen testausympäristössä kehitettävä rajapintamääritys käyttötapauksineen oli kokeilun edetessä kenen tahansa käytössä. MiniSuomen testausalusta. Tiedonsiirron yhtenäisen menettelyt tehostavat reaaliaikaisen tiedon saatavuutta ja tiedon hyödyntämistä yritysten omaan käyttöön ja viranomaisten lakisääteisiin ilmoituksiin. Samalla yritysten järjestelmäintegraatioiden tuottaminen helpottuu ja sitä kautta liiketoiminnan prosessien kehittäminen reaaliaikaisen tiedon perusteella. Kun tiedonsiirrolle on yhtenäiset menettelyt, yritysten monikertainen raportointi eri viranomaisille kevenee ja siten hallinnollinen taakka vähenee sekä raportointiprosessi yksinkertaistuu.
Kehitimme standardit rajapinnat eri tiedonsiirron käyttötapauksiin ja selvitimme toiminnanohjaus- ja liiketoimintajärjestelmien tietosisällöt ja tiedonjakomahdollisuudet yhteistyössä järjestelmätoimittajien ja kumppaniyritysten kanssa. Standardien rajapintojen toimivuutta todensimme oikeiden yritysten kanssa ja määrityksiä voi myös testata MiniSuomi-alustalla.
Standardien rajapintojen käyttöönotto erilaisissa liiketoimintajärjestelmissä on mahdollista. Vakiorajapintojen avulla voi siirtää laajasti erilaisia liiketoiminnan dokumentteja kuten laskuja ja kuitteja sekä kirjanpidon tietoja. Tietoja voi näin automatisoidusti lähettää ja pyytää järjestelmien välillä, mikä mahdollistaa suoraviivaiset ja yhtenäiset liittymät järjestelmien välillä, esimerkiksi myyntilaskujen välittämisen kirjanpitoon.
Standardien rajapintojen laajempi käyttöönotto vaatii viranomaisten tukea ja julkisen sekä yksityisen sektorin yhteistyötä. Lisäksi tarvitaan selvitys laajemman käyttöönoton edellytyksistä.
Rajapintamääritykset ovat alati kehittyviä ja kehitystyön pohjalle tarvitaan palautetta. YD-hanke kannustaa kaikkia toimijoita ottamaan määrityksiä vapaasti käyttöön, jolloin hyödyt alkavat realisoitumaan.
Ajankohta
09/2023 – 04/2024
Tilastokeskus, Verohallinto, Sportum Oy ja Taika Group Oy. Kokeilussa on myös mukana yhteistyökumppaneina yrityksiä, jotka testaavat rajapintamääritystä sovitussa käyttötapauksissa.
Lue lisää: Rajapintojen standardointi säästäisi jopa 70 prosenttia käyttöönoton kustannuksista
kristiina.hakkinen (at) prh.fi