Hankintasanomat edistävät liiketoiminnan prosessien automatisointia ja tehokkuutta

Hankintasanomat ovat rakenteisessa ja koneellisesti käsiteltävässä muodossa olevia kaupankäyntiin liittyviä tietoja. Hankintasanomia käytetään tilaus- ja toimitusprosesseissa organisaatioiden tiedonvaihtoon koskien tuoteluetteloita, tilauksia, tilausvahvistuksia ja toimituksia. Käytännön esimerkkejä standardoiduista sanomista ovat esimerkiksi Peppol-verkostossa käytettävät hankintasanomat.

Perinteisesti yritykset ovat käyttäneet hankintasanomia toimiala- ja yrityskohtaisissa ratkaisuissa. Esimerkiksi päivittäistavarakaupan keskusliikkeet ovat hyödyntäneet hankintasanomia tavarantoimittajiensa kanssa.

Yrityksen digitalous -hankkeen yhtenä tavoitteena oli ottaa käyttöön standardoidut hankintasanomat valtion hankintatoimessa. Valtio otti käyttöön Peppol-hankintasanomat 1.4.2024.

Hankintasanomien digitalisaatio on välttämätön edellytys suomalaisille yrityksille toimia kilpailukykyisesti pohjoismaisten ja eurooppalaisten toimijoiden kanssa. Digitalisaatio on yksi keskeinen osa Euroopan unionin laajuisen yhteismarkkinan toteuttamisessa. Suomelle on kansallisesti ensiarvoisen tärkeätä, että kaiken kokoiset suomalaiset yritykset voivat mahdollisimman joustavasti ja kustannustehokkaasti tarjota palveluitaan ja tuotteitaan koko yhteismarkkinan alueella.

Valtiokonttori on Suomen Peppol-viranomainen.

Viranomaisen sivuilla voit lukea tarkemmin muun muassa viranomaisen tehtävistä, Peppolin hyödyistä,  Peppol-verkostoon liittymisestä sekä Peppol-palveluntarjoajaksi ryhtymisestä.
Peppol-viranomaisen sivut

, Päivitetty 28.11.2024 klo 13:05