Yrityslompakko varmentaa tuotepassin alkuperän

Kiertotalous edellyttää aikaisempaa parempaa tietoa tuotteen valmistamiseen käytetyistä materiaaleista ja valmistajasta. Digitaalinen tuotepassi on tuotteen kuvaus, joka voidaan hakea verkosta esimerkiksi tuotteeseen liittyvän QR-koodin avulla. Tuotepassi sisältyy EU:n ESPR-asetukseen (Ecodesign for sustainable products regulation, suom. asetus kestävien tuotteiden ekologiselle suunnittelulle asetettavien vaatimusten puitteista), joka astui voimaan heinäkuussa 2024.

Tuotepassin tietoja saatetaan tarvita vasta vuosia tuotteen valmistamisen jälkeen, kun tuote esimerkiksi tulee käyttöikänsä päähän, mutta materiaalit voidaan vielä kierrättää. Tämä on haastavaa, koska tuotteen valmistaja on saattanut sillä välin lopettaa toimintansa. Tuotepassin saatavuuden varmistaminen pitkänkin ajan kuluttua on yksi tuotepassien toteuttamiseen liittyvä kysymys.

Yrityksen digitalous -hanke teki tuotepassista kokeilun yhdessä kokeilukumppani STRGL:n kanssa, jonka hajautettu TREE®-teknologia nojaa lohkoketjuun. Tuotepassi julkaistaan protokollan rajapintojen avulla lohkoketjussa, jossa se on kaikkien saatavilla, vaikka tuotteen valmistajaa ei enää olisi olemassa. Lohkoketju itse ei kuitenkaan tarjoa varmistettua tietoa siitä, kuka tuotepassin on julkaissut lohkoketjuun. Kokeilussa tieto tuotepassin julkaisijasta haettiin yrityksen eIDAS-lompakosta ja liitettiin lohkoketjussa digitaaliseen tuotepassiin.

Katso kokeilusta kertova video (YouTube)

Kokeilukumppani toteutti pilottijärjestelmän, johon yrityksen edustaja syötti tuotteen tiedot. Todellisessa tilanteessa tuotteen tiedot tulisivat rajapinnan kautta suoraan yrityksen tuotehallintajärjestelmästä. Pilottijärjestelmä tunnisti yrityksen sen eIDAS-yrityslompakon avulla, loi yritykselle kryptolompakon Ethereum-lohkoketjun käyttämistä varten ja varmensi yrityksen Y-tunnuksen kryptolompakkoon. Varmentamisen tuloksena lohkoketjuun julkaistiin erityinen SBT-token, joka sisälsi yrityksen Y-tunnuksen ja jota yritys ei pysty siirtämään toiselle. SBT-token liitettiin yrityksen tuotepassiin, joka kirjoitettiin lohkoketjuun.

Lohkoketjun etuna on sen tietojen muuttumattomuus ja sen riippumattomuus yrityksestä. Lohkoketjussa tuotepassi on kaikkien saatavilla. Kokeilusta saadussa palautteessa nostettiin esiin huoli siitä, ovatko yritykset valmiita julkaisemaan tuotteistaan yksityiskohtaista tietoa, jos se tulisi samalla myös sen kilpailijoiden saataville.

Saksassa on ehdotettu tuotepassille toisenlaista tulokulmaa, jossa tuotepassi ladattaisiin attribuuttitodistukseksi suoraan tuotteen valmistaneen yrityksen omaan eIDAS-lompakkoon. Silloin yritys voisi kontrolloida, mitä tietoja kukin voi saada tuotepassista. Suoraan eIDAS-yrityslompakkoon laitettu tuotepassi kuitenkin edellyttää, että yrityslompakon ja sen sisältämien tietojen saatavuus voidaan varmistaa pitkällä tähtäimellä. Yrityksen tai sen lompakon kadotessa myös tuotepassin tiedot menetetään.

Kirjoittaja
Mikael Linden

Mikael Linden on tekninen projektipäällikkö Yrityksen digitalous -hankkeessa. Hän keskittyy digitaaliseen identiteettiin, yrityslompakoihin ja niiden soveltamiseen.