Olemme Yrityksen digitalous –hankkeessa lähestyneet kehittämistä asiakas- ja ekosysteemilähtöisesti. Ekosysteemikehitys ja asiakaslähtöisyys haastavat hallintolähtöisen viranomaistoiminnan tuomalla kansalaiset ja yritykset tarkastelun keskiöön ja mukaan kehittämiseen. Asiakaslähtöiseen tapaamme toimia kuului yhteiskehittämisen ja kokeilujen lisäksi laadullisen ja määrällisen asiakasymmärryksen kerääminen ja aktiivinen yrityskentän analyysi.
Laadullinen tutkimus toimii parhaiten tiedon ja ideoiden keräämiseen ja ymmärryksen syventämiseen, kun kyseessä on rajatut aiheet. Lisäksi esitämme kysymyksiä siitä, miksi asiat ovat jollain tavalla. Toimintaa kuvaavat mittauspisteet taas auttavat meitä vertailemaan yrityksiä yhteismitallisesti ja seuraamaan mitattavien asioiden kehittymistä. Jotta keräämämme data kuvaisi mahdollisimman kirkkaasti yrityskentän digitalouden kyvykkyyksiä, tuotimme analyysin, jossa yritykset jaettiin datan perusteella ryhmiin ja ryhmät sijoitettiin kyvykkyyksiä kuvaaville akseleille. Tästä syntyi datalähtöiseksi yrityssegmentoinniksi kutsuttu työkalu, joka auttaa muodostamaan tilannekuvaa ja tarkkailemaan digitalouden kehittymistä.
Mikä segmentointi?
Yritysten digitalouden kyvykkyyksiä kuvaava data kerättiin PRH:lta, Tilastokeskukselta, Verolta ja DVV:ltä, sekä julkisista lähteistä (verkkolaskufoorumi, Peppol-rekisteri). Datapisteet mittaavat yritysten sähköistä asiointia ja sähköisiä kaupankäynnin kyvykkyyksiä. Lisäksi Tilastokeskuksen yritysten digitalisaation kehitystilannetta koskevia otospohjaisia kyselyaineistoja ja muita Tilastokeskuksen tietoja on hyödynnetty ristiintarkastelemalla niitä segmentoinnin datan kanssa. Segmentoinnissa eri viranomaisten, yleensä sisäisesti hyödyntämän, asiointia kuvaavan datan yhdisteleminen oli uutta.
Kuva: 30 yritysjoukkoa, ei klusteria
Data yhdistettiin algoritmisesti ja muodostettiin relevantti määrä joukkoja toiminnaltaan ja kyvykkyyksiltään mahdollisimman samankaltaisista yrityksistä. Lopputuloksena oli 30 yritysklusteria. Klustereista pystyttiin analysoimaan niiden toiminnan piirteitä – erityisesti sitä, mikä toiminta korostuu tai alikorostuu kussakin klusterissa.
Kuva: Klusterit sijoitettuna akselistoon
Tietyistä kyvykkyyksiä kuvaavista datapisteistä saatiin tuotettua akselit, jotka kuvaavat kaupankäynnin ja hallinnon digitalisaation astetta käytännössä. On tosin hyvä tiedostaa, että akselit eivät suoraan kuvaa ”hyvää” tai ”huonoa” digikyvykkyyttä, vaan ennemmin digitaalisen toiminnan astetta. Helpottaaksemme segmentoinnin käyttöä muodostimme vielä lopuksi seitsemän segmenttiä, jotka helpottavat segmentoinnin arkikäyttöä. Klusterit ja niiden data säilyy kuitenkin taustalla ja on käytettävissä syvällisemmissä analyyseissä.
Kuva: Klusterit niputettuna segmenteiksi
Miten segmentointia hyödynnetään?
Segmentoinnin avulla tarkasteltavaa kohdetta kuvaava relevantti data muokataan ilmiön kannalta sopivaan muotoon niin, että luokittelu paljastaa tutkittavasta ilmiöstä merkityksellisiä ominaisuuksia ja niiden eroja. Näin ohjaus voi perustua toimijakentän todelliseen tilanteeseen sekä sieltä kumpuaviin havaintoihin. Segmentointi myös korostaa yrityskentän moninaisuutta ja korostaa sitä, että yksi ratkaisu ei välttämättä sovi toiminnaltaan ja kyvykkyyksiltään hyvin erilaisille yrityksille. Segmentoinnilla ei ole tavoiteltu täydellistä, tieteellistä kuvausta talouden digikyvykkyyksistä, vaan johtamista ja ymmärrystä tukevaa työkalua, jota tulkitaan asiantuntijoiden kanssa.
Mallin monipuolinen data mahdollistaa yritysten digitalisaatioon ja kilpailukykyyn liittyvien eri ilmiöiden tarkastelun yhdessä eri toimijoiden kesken. Ensimmäiseen laskentaan tuotu data valittiin hankkeen tavoitteiden ja tarpeiden pohjalta, ja sitä on mahdollista laajentaa ja täsmentää ekosysteemityön rajausten muuttuessa. Hankkeessa ehdittiin tehdä vain osan mielenkiintoisiksi tunnistetuista analyyseistä. Tulevaisuudessa segmentointia tullaan hyödyntämään yrityskentän digitalouskyvykkyyksien kehityksen seuraamiseen ja toteutettavien kehitystoimenpiteiden vaikuttavuuden mittaamiseen.
Mikä on segmentoinnin jatko?
Segmentointi on beta-versio, joka on tuotettu Yrityksen digitalous -hankkeen tarpeisiin. Hankkeen loppuessa PRH:n uusiin vastuisiin kuuluu digitalouden ekosysteemin ympärillä tapahtuvan työskentelyn koordinointi. Segmentointi tulee tarjoamaan työkalun tähän tehtävään. Segmentoinnin ylläpitämiseksi, kehittämiseksi ja analyysiin perustuvien suositusten muodostamiseksi ollaankin perustamassa kehitystyöryhmää, joka koostuu aluksi eri digitalouden ympärillä työskentelevien virastojen asiantuntijoista.
Ensimmäiset kehityskohteet paremmin hyödynnettävän segmentointiin tunnistettiin jo hankkeessa. Tavoitteena on saada tärkeimmät korjaukset tehtyä, jonka jälkeen segmentoinnin aggregoitu ja anonyymi data voitaisiin julkaista kaikkien kiinnostuneiden hyödynnettäväksi. Datan laadun parantuessa ja uusien mittauspisteiden syntyessä segmentointia myös päivitetään kuvaamaan yrityskenttää entistä syvemmin.