Yrityksen digitalous -hanke järjesti lokakuun lopulla webinaarin ”Miksi eKuittia halutaan? eKuitti kauppiaan apuna”. Puheenvuoroissa korostuivat erityisesti eKuitin hyödyt. eKuitin käyttöönotto on myyjältä loistava päätös, kun hän haluaa antaa asiakkailleen parempaa palvelua ja samalla mahdollistaa asiakkailleen sujuvan ja helpomman tavan taloustiedon käytettävyyteen ostajayrityksen arjessa. Ostaja säästää jopa 12 minuuttia per kuitti, kun kuitti on rakenteinen. Tämä kilpailuetu on helppo toteuttaa, koska markkinoilla on palveluntarjoajia, jotka mahdollistavat eKuitin tarjoamisen myyjälle.
Verkkolaskufoorumin käyttäjätyöryhmä lähetti jo vuonna 2021 avoimen kirjeen, jossa tuettiin valtion tavoitetta edistää eKuittia, ja jossa toivottiin eKuittia tavaroita tai palveluita ostettaessa. eKuitit saadaan siirrettyä automaattisesti yrityksen kulu- ja matkahallintojärjestelmään sekä kirjanpitoon. Kun laskujen ja kuittien tiedot liikkuvat rakenteisessa ja sähköisessä muodossa, ne ovat suoraan käytössä yrityksen järjestelmissä.
Onko lainsäädäntöön turvautuminen ainoa tapa saada lisää eKuitteja?
Mitä ostajayritysten pitäisi yhdessä tehdä, jotta kaikki ostopaikat tarjoaisivat eKuittia yrityksille? Pitääkö meidän Suomessakin turvautua lainsäädäntöön, koska eKuitin tuomat hyödyt ja säästöt yrityksille ovat kiistattomia? Ranskassa paperikuittien tulostaminen on kiellettyä tammikuusta 2023 lähtien, ellei asiakas erikseen sitä pyydä. Ranskassa lähdetään ympäristöarvoista. Paperikuitin tulostaminen on tuhlausta, jos ostaja ei välttämättä tarvitse kuittia paperisena. Sähköinen kuitti on siis ympäristönkin kannalta parempi vaihtoehto. Toisaalta Saksassa ollaan siirtymässä kuittipakkoon. Toivottavasti eKuitti on sielläkin vaihtoehto paperikuitille.
Huomasittehan, että webinaarin puheenvuorot on julkaistu Yrityksen digitalous -hankkeen sivuilla.