Kysyimme yrityksiltä, miten he kokevat asioinnin eri viranomaisten kanssa.
Viranomaisten kanssa asiointiin liittyvät tiedot ovat hajanaisia, eri viranomaisten tarjoamia esimerkinomaisia kuvauksia ei ole saatavilla ja tieto keskittyy yksittäisiin asioihin eikä tue yrityksen koko elinkaarta. Erityisesti lupa-asioihin liittyvän virallisen ohjeistuksen yritykset kokivat monimutkaiseksi, mistä syntyy yrityksille inhimillisiä virheitä ja turhia lisäkustannuksia.
Teimme Yrityksen Digitalous -hankkeessa myös pohjoismaisen vertailun yritysten digitaalisista viranomaispalveluista. Vertailu nosti esiin eri maiden yhteisen haasteen yritysten digitaalisten palveluiden löytämiseksi, koostamiseksi sekä palveluintegraation parantamiseksi, mutta toisaalta myös eri maiden erilaiset ratkaisumallit ja –keinot.
Palvelut rakennetaan asiakkaan tilanteen mukaan digitaalisesti yhteen toimiviksi kokonaisuuksiksi
Helpotusta yritysten kokemiin haasteisiin viranomaisten kanssa asioimiseen voimme saada kehittämällä yritysten liiketoimintatapahtumien ympärille perustuvia digitaalisia palvelukokonaisuuksia. Näiden palvelukokonaisuuksien ympärille kiinnittyvät sekä julkiset että yksityiset digitaaliset palvelut niin, että ne toimivat saumattomasti yhteen. Tavoitteena on tuottaa elämäntapahtumiin ja liiketoimintatapahtumiin perustuva yhteistyö- ja kehittämismalli, joka on sekä osallistava että skaalautuva.
Palvelukokonaisuuksien digitalisoinnilla tarkoitetaan sitä, että julkisia palveluita kehitetään ja tuotetaan jatkossa aiempaa johdonmukaisemmiksi kokonaisuuksiksi elämäntapahtumien ja liiketoimintatapahtumien ympärille. Liiketoimintatapahtumat ovat tilanteita, joissa tapahtuu siirtymä johonkin uuteen ja joissa tarvitaan ohjausta tai opastusta monimutkaisen tilanteen hoitamiseksi, esimerkiksi yrityksen perustaminen.
Suomessa palvelukokonaisuuksien edistämistä tukevat hallitusohjelman linjaukset, joissa on mainittu Elämäntapahtumalähtöisen digitalisaation edistämisohjelma.Ohjelma tukee elämäntapahtumia ja yritystapahtumia digitalisoivien hankkeiden valmistelua kohti toimeenpanoa.
Digitalisaation edistäminen ja julkisten palvelujen kehittäminen on osa Suomen digitaalisen kompassin tavoitteita.
Yrityksen perustamisesta seuraa ketjureaktio, jossa asiat etenevät digitaalisesti
Tutustuimme Norjassa kehitettyyn ratkaisumalliin, jossa julkisen ja yksityisen sektorin digipalveluita voidaan koostaa ja integroida yhteen yhteisen Altinn-ekosysteemin ja siihen sisältyvien ratkaisujen avulla. Perinteisten viesti- ja kyselytyyppisten integraatioiden ohella Altinn toteuttaa tapahtumapohjaista (event based) integraatiomallia.
Tapahtumapohjainen integraatio perustuu julkaisu ja tilaus -malliin (publish & subscribe). Tapahtuman julkaisija ei kohdista sanomaansa tietylle vastaanottajalle, vaan se välitetään siitä kiinnostuneille ja siihen oikeutetuille tilaajille. Tämä mahdollistaa palveluiden löyhän sidoksen ja sekä asioinnin asetelman muutoksen: kun jotain tapahtuu, tapahtuman alullepanijan ei tarvitse tietää, mitä siitä seuraa ja kenen toimesta.
Käytännössä esim. yrityksen perustamistapahtuma voi käynnistää ketjureaktion, jossa viranomaiset itse aloitteellisesti pyytävät tarvittavia lisätietoja yrityksen perustaneelta. Olennaista on myös se, että asiat eivät välttämättä etene lineaarisesti järjestyksessä, vaan tapahtumasta voi käynnistyä useita rinnakkaisia prosesseja. Yritys saa siis hoidettua yhdellä tapahtumalla useita asioita eteenpäin.
Norja on toteuttanut huomattavan laajan digipalveluiden infrastruktuurin ja Altinn-ekosysteemin tarjoten myös valmiit sovelluskehityskirjastot, jotta palveluita voi hyödyntää saumattomasti. Norjan Altinn on edelläkävijänä tunnustettu kansainvälisestikin, mm. Gartner on esittänyt sen olevan yksi viidestä johtavasta digitaalisen julkishallinnon teknologia-alustasta maailmassa.
Tapahtumalähtöistä palvelukokonaisuutta tulisi kehittää
Tapahtumapohjaisen integraatiomallin ja arkkitehtuurin sovittamista Suomeen tulisi tarkemmin selvittää ja käydä siitä lisäkeskusteluja. Tämä on hallitusohjelmaan pohjautuva selkeä kehitysaihio, joka tulisi linkittää osaksi elämäntapahtuma- ja liiketoimintatapahtumalähtöistä kehitystyötä.
Meillä hankkeessa on tavoitteena kehittää pohjaa digitaalisille ratkaisuille, jotka helpottavat yritysten asiointia. Niinpä teimme ehdotuksen siitä, miten tapahtumalähtöistä digitaalista palvelukokonaisuutta voisi edistää Suomessa. Haluamme tukea erityisesti yritystoiminnan aloittamista ja elinkaarta sekä valtakunnallisella että alueellisella tasolla. Ehdotus tehtiin Norjassa toteutetun ratkaisun ja Nordic Smart Government & Business (NSG&B) -sisarhankkeessa käytyjen keskustelujen pohjalta.
Yrityksen perustamista digitaalisesti on kuvattu videolla Start and run business digitally
KIRJOITTAJAT:
Tapani Mäkelä
Tapani Mäkelä Verohallinto, on tuonut Yrityksen digitalous -hankkeeseen Nordic Smart Government & Business -yhteistyön Born Digital konseptin kokemuksia.
Juha Siltanen
Juha Siltanen Gofore, Yrityksen digitalous -hankkeessa on perehtynyt Norjan tapahtumapohjaisen arkkitehtuurin tekniseen toteutukseen sekä yritysten digitaalisen elinkaaren arkkitehtuuriin.